hasyuni mat isa
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.....

Assalamualaikum wrt...

Dalam tv kan kita ada cerita tentang "Halimah Jonggang"....siap dengan lagu nya sekalikan...
Cerita tentang kakak zulaikha....ni..ada satu perangai yang menjadi tabiatnya...dulu ingat bila budak hisap jari ramai yang menyatakan bahawa budak itu baik....mama rasa ok la ...macam boleh terima...tak pa la biarkan je la dia hisap jarinya..
Tetapi bila dah naik umur hampir 5 tahun ....bila kita lihat dia hisap jari, mama rasa macam tak sesuai, hisap jari sampai jari itu la jadi kecut...bila kakak zulaikha mula hisap jari, kita panggil atau cakap pun dia dah tak dengar. Betapa sedapnya atau lekanya dia hisap jari...Nak dijadikan cerita, bila tertengok cerita Halimah Jonggang tu..mama terfikir nak bagitau kat kakak , orang yang hisap jari tu, nanati akan tertolak giginya ke depan dan nanti giginya jonggang macam dalam cerita tu...jadi bolehla mama nyanyi kakak gigi jonggang...kakak nak jadi macam tu ka?...bila ditanya kakak tak mau..sebelum macam2 cara mama buat supaya kakak tak hisap jari...tak jalan semua cara tu....Alhamdulillah kali ni jalan la...
Agaknya kakak nampak kesan bila dia hisap jari tu...giginya kedepan ,kata abang fatih...tak cantik langsung sambung kakak pula.tahu pun....

p/s: anak2 ni banyak kerenehnya..kekadang rasanya suara mereka menagis tu irama yang sedap untuk telinga....layan je la...
hasyuni mat isa
Bismillahhirrahmannirrahim...

Assalamualaikum..

Cerita ini tentang seorang yang amat mama kagumi dan amat mama hormati...mungkin bagi orang lain, dia tidak terkenal..tidak ada sumbangannya pada masyarakat dan tidak ada apa2 nilainya..tetapi bagi mama, inilah antara 2 manusia yang amat mama sayangi...mama sentiasa berdoa agar mama dapat berbakti dan menjaga mereka semasa mereka memerlukan mama...

Mama bercerita tentang ayah mama....bagi mama ayahla pembakar semangat mama selama ni..bayangkan mama belajar rajin2 pun dulu..bukan mama fikir untuk masa depan mama , tepai apa yang mama pentingkan agar mama tidak kan kena marah ngan ayah..kalau dapat teruk mesti kena marah..takut betul mama bila kena marah...
Ada tika tu, mama ingat lagi...kamikan susah dulu...nak bertukar kasut pun payah...kasut mama dah tersenyum di depan..berjalan je nampak stoking kat depan..tetapi yang mengharukan mama, mak dan ayah mama senyap2 kat bilik mereka..rupa2nya mereka menjahit kasut mama...bagi mama ni cerita yang mama simpan sampai bila2...baru2 ni kami suami isteri mendapat kata2 baru"suami atau isteri boleh dicari dan diganti, tetapi mak, ayah dan anak2 tak boleh diganti....".

Mama ka bercuti sebulan kat umah utan aji...walaupun mereka ni dah tua..tetapi tidak ada istilah rehat bagi ayah..bayangkan tak pernah duduk diam la...ada je keja yang mereka buat..hebat betul la mereka...kekadang bila berhenti rehat ka, tengok tv kejap ka....terasa malu betul la..orang tua boleh buat keja, kita ni yang muda dok rehat....istilah rehat mereka bila malam tidur dan bila mereka sakit saja....

p/s: hebatkan mak ayah kita...mama ni nak rehat je kejanya...
hasyuni mat isa
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..

Assalamualaikum wrt...untuk sahabat mama semua..

Rasanya dah lama tak bercerita anak-anak kecik kat umah ni.....Makin dah besar dah..abang fatih 6 tahun, kakak 5 tahun dan adik lak 3 tahun untuk tahun depan...Nak dikatakan kanak2 ni idea mereka sentiasa ada dan kreatif...sebenarnya bagi mama ni je harta yang mama ada dan sikit lak tu boleh kumpul...tapi kata suami: " tak pa biar 3 org tapi kualitinya seolah 30 orang "" ameen.....

Cerita 1 : Mama cuti kali ni kan mama n anak2 cuti sebulan kat kampung..rasa puas la...apa yang mama nak kongsi ni tentang hal anak2 mama terutamanya abang fatih..betul la kata pakar motivasi kalau kita bergaduh ngan suami jangan bergaduh depan anak-anak....apa yang kita buat tu...itu tontonan anak2 dan tak bagus untuk contoh pada anak kita...mama ni bukan bagus sangat, kepala anginnya kuat juga..he..he..he..satu malam tu, mama , fatih n tok fatih tengok tv..cerita dalam tv tu tentang umah tangga la..suami isteri bergaduh..tetiba fatih bersuara: tok..tok...ari tu kan mama ngan ayah bergaduh..." ..bila mama dengar ...alamak anak aku ni....apa la duk cerita kat tuknya pula..kantoi betul...mama pun cerita kat suami mama..kesimpulannya kata sini kalo kita bergaduh ka bertengkar ka jangan depan anak2...biasala dalam umah tangga ni, mama berkongsi cerita ni bukan mendedahkan aib umah tangga ...tetapi nak kita buat pengajaran bahawa anak2 kita memerhati apa yang kita buat..betul la dalam Islam menegaskan anak2 itu ibarat kain putih dan ibu bapa la yang mencorakkan anak2 itu, samada hitam atau tak...memang betul...kekadang kita tak yakin anak kita mampu...tetapi mama terfikir kalau tak ajar sekarang bila? lama2 dah makin hari makin membesar anak kita...cabaran betul tu..

CErita 2 : Ni cerita semasa kami tengah makan sama2..menu ari tu, masak tompoyak dan ikan kembung goreng..tetiba adik bersuara: "mama, mama , adik ikan paus...".mama ngan ayah senyum je..khadijah ni..apa je ikan dipanggilnya ikan paus..mama pun balas"besarnya ikan adik, adik nak makan ikan paus ka?....nantikan kalau cikgu kat sekolah tanya adik, adik makan apa? adik jawab ikan paus, terkejut cikgu adik....".

Cerita 3 : semasa mama kemas barang, mama terjumpa set mekap...kakak kan suka make-up....jadi mama pun hadiahkan pada kakak zulaikha...apalagi bila mama bagi je..terusnya dia make-up...khadijah pun tumpang sekaki..tetapi apa yang mama nak cerita di sini, kekadang perkara yang fitrah tu akan timbul sendiri...macam mama ni mana la make-up , cuma bedak anakku je mama pandai...tetapi perkara yang nak cantik dan berhias ni, walaupun kita tak ajar..tetapi memang dah fitrah si kakak ni memang suka berhias...suka pakai lipstik dan make-up...macam warna pink la..walaupun mama ni nampak macam gangster..mana ada ayu2..tetapi bila time anak2 mereka suka warna pink....

Kesimpulannya: Apa yang kita cakap, kelakuan kita, gaya kita , amalan hidup kita,,,,sebenarnya adalah contoh yang terdekat pada anak2 kita..kekadang kita terlupa..macam mama...nak anak jadi yang terbaik..so akhlak mama mesti ok...kalau mama perhati anak2 mama..kekadang dalam percakapan mereka , mereka menggunakan apa perkataan yang kita gunakan pada mereka..kekadang mereka gunakan semula bila bercakap semasa mereka..seolah2 lakonan semula yang kita lakukan pada mereka....anak2 membayangkan kita....

p/s: Tok wan bebudak ni selalu ingatkan: "Kak hang mesti pastikan anak2 hang habis baca Al-Quran....pulun dan ajaq macamana aku ajaq hampa..bila sekolah menengah tak habis lagi Al-Quran tu yg jadi cerita macam2.."..ni amanat ayah pada mama...
hasyuni mat isa
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

Bila air datang sekali,
Sawah menjadi laut,
Air tinggi arasnya dari pokok padi

Sapa kata,
Bot tidak boleh naik atas jalan raya...

Kuasa yang Maha Esa...
Membuktikan betapa Maha Hebatnya Pencipta kita...

Disebarkan pada air supaya membuat lawatan sosial di perlis dan Kedah..
Maka dengan taatnya air yang tidak tahu mana datangnya...

Datang sekelip mata...
Habis semua berjaya ditenggelamkan....

Maha Hebat pencipta kita..

He..he..he...best tak sajak mama..
Dah lama tak mencoret catatan dalam blog ni...
kekangan masa dan kekangan kemudahan menyebabkan mama tak sempat menulis..tetapi hati teringin sangat..

Sekarang sekolah masih lagi cuti..
dan mama baru je balik dari kampung..banyak cerita mama nak kongsi..
Kongsi cerita yang pertama adalah tentang banjir yang melanda di Perlis ..
Hasil dari sumber primer yg mama dapat dan mama nak berkongsi dengan sahabat mama ..

Cerita 1: Air banjir yang melanda dipercayai datang dari Siam (Thailand)...tetapi apa yang menarik banjir ni....air tersebut datang begitu sekejap...dengan sekelip mata sahaja air dah naik dan rata2 cakap mereka tak sempat nak buat apa2....betapa cepatnya sifat air ni...

Pergerakan air juga amat menarik..sesapa yg hafal peta perlis akan faham....pertama air ke arau kemudian ke kg bakau..kemudian ke Taman sentua...begitu cepat sekali...
Mak Cik mama yg keja misi atau ( nurse ) terpaksa pergi kerja dengan kato atau dengan lori askar..bayangkan jalan ke Kangar terus tertutup ..hanya kenderaan berat sahaja yang boleh lalu...
Kekadang nak pergi hospital pergi ngan bot di atas jalan raya...bayangkan...sesuatu yang mustahil telah berlaku bot digunakan di atas jalan raya seperti cerita sultan muhammad Al-Fatih bawa kapal dari hutan .....kemudian air banjir tersebut berombak seperti air laut dan arusnya juga deras....Satu fakta yang menarik dan ajaib la bg mama..
Dulu masa banjir mama selalu ada kat kampung..tetapi kali ni mama tak sempat nak balik....

Bersambung ye..mengantuk....
hasyuni mat isa
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih dan Penyayang

Assalamualaikum...

Menyepi bukan bererti sudah lupa, menyepi bukan bererti tidak ingat, tapi menyulam rindu di dada untuk meluahkan perkataan yang membara..adakah sekadar kilasan hati manusia yang daif atau kilasan hati yang jahat mengikut kata-kata bisikan yang sentiasa membinasakan hati ini...Ya Allah bagila mama kekuatan.....

Cerita 1: Mama menyepi terlalu lama, sepi, sunyi macam dah cerita sepi tu..mungkin itu salah analog kisah kehidupan kot...sedih memang sedih..bila sesautu persahabatan itu dicemari, mungkihkah ada kemaafan atau ntahla...kemaafan itu ada...dimana silapnya mama, mungkin mama terlalu angkuh ..ntahla ..hanya Allah sahaja yang menilai..Sekurangnya ini merupakan satu signal yang Allah bagi pada mama untuk muhasabah diri sendiri, antara kawan dan lawan..antara bidalan orang dulu cukup bagus..bagaikan enau melepaskan pucuk masing-masing".....bagi mama ini pengajaran yang cukup besar...dan buat mama tersedar dari mimpi yang panjang..Nasib baik ye, Allah bagi signal awal supaya kita hati-hati dengan hidup...betul la kataAllah: Apa yang penting redha Allah kita cari jangan pedulikan orang..dan segala2nya..Buat kerja kena ikhlas...
Sebenarnya sedih..sedih sangat..tapi tak mengapala la..bak kata kak ir dan k.as: tak pa kita diuji dulu sebelum dalam yg terbaik....rilex la...tq k.ir dan k.as.....

Cerita 2: Cerita sakit kereta,Atos mama..itula satu2 nya harta yg mama ada, dah sakit..ish..ish..analoginya mungkin macam tu kita....sampai tahap kita akan kong....harap2 nanti tak la menyusahkan anak2 mama nanti..biarla pergi dengan keadaan tak menyusahkan orang...Tapi sebenarnya mati itu pasti, tapi tak tahu bilakan..

p/s: ada anank murid mama meninggal dlm umur 17 tahun...
hasyuni mat isa
Assalamualaikum wrt......

Mama dah lama tak menulis....ni ada kesempatan sikit untuk menulis.....tetiba teringat masa mama zaman universiti dulu....teringat masa posa kat u dulu..aktiviti kampus yg amat dirindui dan meninggalkan kenangan...

Bagaimana harus aku , menyatakan rasa rinduku..
ketika bertemu...
ku mengharapkan, kasih sayang mu..ketika bersama..

tapi chorusnya : AKU CINTA, AKU RINDU.....

he..he..he..apa kaitannya dengan bulan Ramadhan ni....nilah tema yg mama gunakan semasa membuat program Ihya' Ramadhan di asrama mama tinggal kat u dulu...
he..he..he..sesekali jiwang karat sikit....
Memenagkan Aku Cinta pada Allah dan aku rindu pada Allah , sekaligus rindu pada bulan Ramadhan...

Cerita 1:
Di sekolah mama, dianjurkan bertedarus bersama2 pelajar, mama ngan anak2 tingkatan 1....sedihnya bila mendengar mereka baca...ada yg tak leh baca..bayangkan umur dah 13 tahun..kita dulu umur 9 tahun dah khatam Al-Quran...
Semasa ajar anak2 ni baca, mama terfikir kalo mama letak internet mesti anak2 lebih pandai explore lagi berbanding kita yg cikgu ni....tapi pekara yg wajib dan mmg WAJIB untuk bekalan hidup kita ni, di pandang sepi dan enteng....maka hancurlah sistem imunisasi badan kita.....

mama rasa berhenti dulu...lain masa , ada rezeki kita berjumpa...

Wasalam...
hasyuni mat isa
Assalamualaikum..

Ini kek mama buat untuk tempahan anak murid mama, kek ni terbina daripada kek coklat dan dia pun hiasan ialah icing je...kemudian mama letak blueberry kat atas...

Bercerita tentang kek ni, mama bukanlah orang yg pakar tentang kek...tapi mama suka masak...apa yg menyebabkan mama termasuk dalam kemahiran ini, yg pertama ttg cup cake yg comel2 di pasaran..mama selalu fikir alangkah untungnya kalo mama dapat buat perkara tu...kkdg rasanya tak la susah sangat pun..cuma perlu tekun n sabar sahaja..tapi masalahnya mama ni bukan kategori org yg sabar..hu..hu...semuanya mama nak cepat..kalau tak mama akan pening kepala, dan merasa tension kalau apa yg mama buat tu tak siap2...kan tu jenis orang yang tak sabar...

Apa yg mama cerita ni, kkdg masa mama buat eksperimen kek ni, kkdg mama ambik juga jalan sortcut..he..he..apa yg terjadi kek tu...mmg tak jadi bgs, ada je.....yg menyebabkan kek tu tak jadi...
Senangkan anologinya: Semua perkara pun mesti ada displinnya sendiri atau kata yang mudah ada syarat2nya yg patut kita patuhi untuk menghasilkan output yg bags, macam kek, tepungnya mesti diayak supaya dapat memerangkap udara dan menghasilkan tekstur yg halus....knp perlu udara pasal untuk naukkan kek tu, kalau tak macam bengkang la kek tu..
Macam tu juga hidup kitakan.....mesti la ada peraturannya..supaya kita menjadi manusia yg mencapai kecemerlangan Dunia dan Akhirat..semua peraturan hidup kita adalah Islam..pasai ISlam IS THE WAY OF LIFE..kalau kita ambik shortcut...tu yg jadi macam2 tu..

Lgi satu, ,masa mama nak buat icing, icing sugar tu sebenarnya dah halus dah..tapi masih lagi perlu ditapis supaya hasil lagi hasilnya agar nanti icing tu cantik dan halus la...macam tu kita..rasanya dah amalkan gaya hidup Islam, tapi sebenarnya kita juga mesti buat lagi dan mempertingkatkan lagi amalan kita..terasa mama ni....tong..tong..dah terkena batang hidung mama ni...kita sama2 ingatkan ye...amalan sunat kita check la balik no...mama yuni....

p/s : Hidup mmg indah...tapi kita mesti indahkannya dan gumbira apa yg kita buat...
hasyuni mat isa
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang....


Bila dua hati dah bertemu,
Selamat Pengantin Baru kami ucapkan,
Semoga ...

Assalamualaikum....

Catatan ini, dicatat sekadar ingatan tentang 2 majlis perkahwinan sepupu mama di kg masa cuti sekolah ari tu..

Perkahwinan sepupu mama kak Long...
Sebenarnya kenduri sepupu ini , amat meriah ...teringat mama zaman mama dah suami kahwin...rasanya meriah sangat...sebenarnya mama bukan berkahwin ngan orang Sarawak, tapi orang dari SESMA..mana taknya segala persiapan dari masa mama bertunang hinggakan masa kahwin semuanya diuruskan oleh mak angkat suami ..mak soadah "menjadi mak mertua mama"....semua cikgu2 SESMA yg buat...bertunang cikgu SESMA yg datang, kahwin..Cikgu SESMA datang 1 bas...segala hantaran n baju kahwin mama di sebelah pihak lelaki cikgu2 SESMA yg sediakan untuk pihak suami......mmg kahwin ngan org SESMA la....masa dulu simple je...tapi yg tertariknya di sini ialah mengenai hantaran yg ditetapkan oleh kita...sebelum tu kan...Wanita dinikahi dengan 4 perkara pertama kecantikannya, keturunannya, agamanya..tapi yg penting adalah agamanya....

Tapikan , anak2 sekarang agaknya menganggap bahawa perkahwinan adalah perkara yg tak penting, knp mama bercakap sedemikian...mereka boleh bersedudukan tanpa menghiraukan halal atau haram...yg amat menyedihkan bahawa pergaulan bebas telah meruntuhkan institusi kekeluargaan..sebab itu , berlakunya penzinaan akibat dr pergaulan bebas, kemudian hubungan laki dan perempuan tidak ada batasnya...pukul sama rata sahaja..maksud mama disini, suka2 hati mereka je nak berpegang tangan, tepuk tampar dan sebagainya..walaupun berkali2 ditegur tapi suka lagi melakukannya...sedihnya...andai kata kita saja yg menjaga anak2 kita dari terlibat ngan akhlak ini, tapi yakinka kita bila anak2 berada diluar bebas dari hal ini???

Mama yakin sahabat2 mama telah melaksanakan tugas dengan sebaik mungkin..pernah dalam kelas mama tegur tentang bila bersentuh laki n pompuan , akan terhasil elektrik yg menyebabkab perkara yg tak elok..tapi masih tak faham..ada juga bila dibincang bab munakahat ini, ada menyatakan untuk menunggu malam pertama terlalu lambat lg...jadi tk salah test dulu, ada pula yg pernah menyatakan bahawa pompuan sekarang cikgu....adalah pakai buang....ada pula bertanya pada kita: cikgu macamana nak gugurkan anak???..inilah adalah pernyataan atau soalan maut ..kkdg yg menyebabkan kita sebagai cikgu dan org tua merasa terkejut n merasa hairan..seperti pakai buang>.......kkdg menyebabkan kita tertunduk betapa rendahnya kualiti kita sebagai perempuan sekiranya kita ini dianggap "pakai buang"..sedihkan.....

Apa yg mama nak kongsi, ada statistik tentang "kondom"= menyatakan bahawa penjualan kondom menurun apabila pelajar IPT bercuti, dan penjualan kondom meningkat apabila pelajar masuk atau semester baru dibuka....Ini amat memeranjatkan..nampak gayanya..."PENZINAAN" telah menjadi satu budaya hidup yg amat teruk, dan ini akan menyebabkan penyakit yg amat kronik...PENZINAAN ini adalah amalan zaman jahiliah....maknanya disini, kita dah berundur terbelakang semula...sebelum kedatangannya Islam masyarakat berada dalam zaman jahiliah..tapi sekarang apa yg zaman jahiliah buat dulu, semakin ,menjadi budaya hidup anak2 sekarang..Takutnya....
Dari maklumat seorag sahabat mama menyatakan: Jabatan Pendaftaran melaporkan bahawa setiap 45 minit akan ada anak luar nikah dilahirkan.........bayangkan dalam sehari lebih kurang 24 org cuba bayangkan sebulan 24 x 30 = 720 orang..jadi kita buat kesimpulan disini sebanyak lebih kurang 720 pasangan BERZINA dan 1440 orang yg terlibat..ini hanyalah perangkaan kasar mama buat untuk sebulan ..kalau setahun....darabla kita ngan 12 .....amat GERUN untuk menyatakan bilangannya...maka mama tak hairanlah kalau setiap hari dipaparkan dengan pembuangan bayi tanpa rasa belas kasihan.....

Rupa2nya , kita dah diserang dengan penyakit kronik yg telah timbul dari gologan pelapis kita..terkadang mama terfikir knp ini berlaku? Salah siapa ye?....
mama rasakan tajuk mama tak kena kan ngan apa yg mama tulis..agaknya kalau cikgu BM check mesti dah out ni..he..he..he...tunggu cerita kedua la..nanti mama upload gambar yg best2...
hasyuni mat isa
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Maha Penyayang...

Assalamualaikum...

Blog yang dah lama tak diupdatekan....bukan apa mama sibuk, iyeka mama..ka mama buat2 sibuk...he..he..he...nak menulis tapi tak da isu apa yg nak dituliskan....mungkin sibuk ngan sekolah ataupun tak da ilham nak tulis..puas juga memikirnya...

Apa ye yang berlaku minggu sebelum ni...mama cuma tertarik bila kapal Marvi Marmara yang telah diserang oleh Israel....Apa yg bestnya kat sini cerita aktivis Malaysia yg mengikuti kapal tersebut dalam misi kemanusiaan untuk menyalurkan bantuan..tapi bagi mama , aktivis Malaysi tu bukan saja buat Misi Kemanusian tetapi misi untuk mati syahid...hebatkan....Antara artikel yg telah ditulis dalam surat khabar mengenai perasaan isteri, kebanyakkan menyatakan bahawa suaminya telah membuat wasiat sebelum ke sana , dan suaminya telah menyatakan bahawa pemergiannya kali ini adalah yg berisiko....Subhanallah..hebatnya...Dalam berita pun, kalo kita perhatikan gambar yg ditayangkan kita boleh tengok aktivis2 yg pergi masih dalam senyuman walaupun berada dalam tahanan israel...kalo mama macamana ye..he..he..tak berani nak cakap..apa yg mama nak kongsinya ialah Semangat JIhad yang Tinggi untuk berjuang Demi Islam...Kalo mati, mestilah SYAHID yg dicarinya...jelesnya bila membaca semua kronologi penyerangan Israel terhadap kapal tu,mereka yg pergi ada peluang untuk mati syahid....
Tetapi apa yg penting sekarang adalah KITA yg perlu main peranan masing2 untuk membalas apa saja serangan dari Israel ....mungkin aktivis yg pergi tu kita nampak zahirnya..ataupun perjuangan yg betul2 berjuang tapi KITA kat sini apa pula PERJUANGAN kita ?? Kalo baca entri mama sebelum ni, ingat tak tazkirah seorang ustaz tu??macamana dia nyatakan serangan secara halus yg dibuat oleh musuh2 Islam untuk menghancurkan Islam...itu sebenarnya Peperangan yg amat bahaya, ini akan menghancurkan Islam secara halus..Lama kelamaan , dunia ini kembali ke zaman Jahiliah...knp mama cakap demikian, peperangan secara halus ini, sebenarnya telah berjaya..contoh yg terdekat ialah pembuangan bayi yg berluasa, dari mana asalnya bayi ni???mestilah dari hubungan penzinaan..knp berlakunya PENZINAAN??? sebabnya sekarang pergualan bebas...knp berlakunya pergaulan BEBAS??Sebabnya tak diberi didikan agama \...knp didikan AGAMA tak diberi????Sebab banyak lg perkara yg best, kalo kita ikut Islam ...kolotla kita.....Tapi pokok pangkalnya adalah kefahaman AGAMA perlu diberi..ini adalah benteng kita....mama yg ada anak ni....perlu jaga betul2..he..he..

p/s: Sorry la entri ni , entri untuk mama sebenarnya...apa2 hal pun kita semua mainkan peranan..walaupun kita bukan USTAZAH..tapi kita juga ada peranannya"SAmpaikanlah walaupun satu ayat".......
hasyuni mat isa
Assalamualaikum...satu cerita yang menarik dan patut buat kita berfikir....

ORANG IKHLAS ITU TERTINDAS? (sumber asal : Shikin Zakaria)

Jika kita memberi kebaikan kepada seseorang, kebaikan itu akan dibalas walaupun yang membalasnya bukan orang yang kita berikan kebaikan itu. Hakikat ini mengingatkan saya kepada satu perbualan yang berlaku sewaktu saya mengendalikan program latihan beberapa tahun lalu di sebuah organisasi. “Saya tidak mempunyai apa-apa harapan lagi pada organisasi ini,” kata seorang kakak berterus-terang.
“Mengapa?” balas saya.

"Organisasi ini dipenuhi oleh kaki bodek dan kaki ampu. Saya terseksa bekerja secara ikhlas di sini. Tidak pernah dihargai, tidak ada ganjaran yang wajar. Saya bukannya orang yang bermuka-muka. Tak pandai saya nak ampu-ampu orang atas, Fokus saya kepada kerja sahaja.” Kakak itu sebenarnya adalah peserta program yang paling senior. Telah berpuluh tahun bekerja dalam organisasi tersebut. Itu adalah kali terakhir dia mengikuti program latihan.

Enam bulan lagi dia akan bersara. Kesempatan yang diberikan kepadanya dalam sesi memperkenalkan diri itu telah digunakannya sepenuhnya untuk meluahkan rasa kecewa dan marahnya sepanjang berkhidmat di situ. Sungguh, dia kecewa sekali. Siapa tidak marah, jika bekerja secara ikhlas dan gigih tetapi tidak pernah dinaikkan pangkat atau mendapat kenaikan gaji? Sewaktu rehat, sambil minum-minum dan berbual santai saya bertanya kepadanya, “kakak punya berapa orang anak?”

Sengaja saya bertanya soal-soal “di luar kotak” agar ketegangan dalam sesi sebelumnya dapat diredakan. “Oh ramai encik…” “Bagaimana dengan anak-anak kakak?” Wah, saya lihat dia begitu ceria apabila mula menceritakan tentang anak-anaknya. Boleh dikatakan semua anak-anaknya berjaya dalam profesion masing-masing. Ada yang menjadi doktor, jurutera, pensyarah dan sebagainya. Malah seorang anaknya telah menjadi hafiz.

“Kakak, boleh saya bertanya?” “Tanyalah encik…” ujar kakak itu sambil tersenyum. Mendung di wajahnya sudah berlalu. Dia begitu teruja bila bercerita tentang anak-anaknya. Memang, semua anak-anaknya menjadi. “Jika kakak diberi pilihan, antara anak-anak yang “menjadi” dengan naik gaji, mana yang kakak pilih?”
Belum sempat dia menjawab, saya bertanya lagi, “antara kakak naik pangkat dengan anak-anak berjaya dalam karier mereka, mana yang kakak pilih?” Dengan cepat kakak itu menjawab, “hati ibu encik… tentulah saya pilih anak-anak saya menjadi walaupun tidak naik gaji atau dapat pangkat. Anak-anak adalah harta kita yang paling berharga!”

Saya tersenyum. Hati ibu, begitulah semestinya.
“Kakak, sebenarnya keikhlasan dan kegigihan kakak bekerja dalam organisasi ini telah mendapat ganjaran…” kata saya perlahan. Hampir berbisik.
“Maksud encik?”
“Allah telah membalas dengan ganjaran yang lebih baik dan lebih kakak lebih sukai. Bila kakak ikhlas bekerja dalam organisasi ini, Allah berikan kepada kakak anak-anak yang menjadi.”
“Tidak pernah saya terfikir begitu encik…” “Allah Maha Berkuasa. Ada kalanya takdir dan perbuatan-Nya terlalu misteri dan rahsia untuk dijangkau oleh pemikiran kita. Tetapi yakinlah what you give, you get back.

Itu hukum sunatullah dalam hubungan sesama manusia. Kebaikan yang kita buat akan kembali kepada kita. Yakinlah.”
“Walaupun bukan daripada seseorang atau sesuatu pihak yang kita berikan kebaikan itu?”
“Maksud kakak?” “Macam ni, saya buat kebaikan kepada organisasi tempat saya bekerja, tapi Allah berikan kebaikan kepada keluarga. Pembalasan Allah bukan di tempat saya bekerja, sebaliknya diberikan dalam keluarga saya. Begitukah encik?”
“Itulah yang saya katakan tadi, takdir Allah kekadang terlalu misteri.

Tetapi ketetapannya mutlak dan muktamad, siapa yang memberi kebaikan akan dibalas dengan kebaikan. Dalam istilah biasa itu dipanggil golden rule!” Kakak itu termenung. Mungkin memikirkan pertalian dan kaitan antara apa yang berlaku dalam organisasi dengan familinya.
“Metafora atau analoginya begini. Katalah kita sedang memandu di satu jalan yang mempunyai dua atau tiga lorong. Penuh sesak. Tiba-tiba sebuah kereta yang tersalah lorong di sebelah memberi isyarat untuk masuk ke lorong kita. Kerana simpati melihat dia terkial-kial memberi isyarat, kita pun beralah, lalu memberi laluan untuk kereta itu masuk di hadapan kita…” Saya berhenti seketika mengambil nafas sambil mencari reaksi. Saya lihat kakak itu mendengar penuh minat. Dia meneliti metafora yang saya sampaikan dengan begitu teliti.

“Kemudian kita terus memandu ke hadapan. Mungkin sejam kemudian atau setelah berpuluh-puluh kilometer, tiba-tiba kita pula yang tersalah lorong. Kita pula yang memberi lampu isyarat untuk masuk ke lorong sebelah. Soalnya logikkah kalau kita mengharapkan kereta yang kita bantu sebelumnya memberi laluan untuk kita?” Kakak itu tersenyum dan berkata, “tak logik encik. Kereta yang kita bantu tadi entah ke mana perginya.”
“Tapi ada tak kereta lain yang simpati dan memberi laluan untuk kita?’
“Pasti ada! Insya-Allah.”

“Ya, begitulah. Padahal kereta itu tidak pernah sekali pun kita tolong. Tetapi Allahlah yang menggerakkan hati pemandunya untuk memberi laluan kepada kita. Orang yang kita beri kebaikan, tidak ada di situ untuk membalas kebaikan kita… Tetapi Allah menggerakkan hati orang lain, yang tidak pernah merasa kebaikan kita untuk membalas kebaikan kita tadi.” “Subhanallah!”
“Begitu dalam litar di jalan raya dan begitu jualah litar dalam kehidupan manusia. Kita buat baik kepada A, tetapi kerap kali bukan A yang membalas kebaikan kita tetapi B atau C atau D atau lain-lainnya yang membalasnya. Inilah hakikat yang berlaku dalam kehidupan ini.”
“Kita tidak boleh kecewa bila keikhlasan kita dipersiakan?” tanya kakak itu lagi. Lebih kepada satu respons minta diiyakan.

“Kakak, ikhlas sebenar tidak pinta dibalas. Tetapi Allah Maha Kaya dan Maha Pengasih, siapa yang ikhlas akan diberi ganjaran walaupun mereka tidak memintanya kerana setiap kebaikan itu akan dikembalikan kepada orang yang melakukannya. Ia umpama bola yang dibaling ke dinding, akan melantun semula kepada pembalingnya!”
“Selalunya saya dengar, orang ikhlas akan dibalas di akhirat.”
“Itulah balasan yang lebih baik dan kekal. Tetapi saya katakan tadi, Allah Maha kaya, Allah mahu dan mampu membalas keikhlasan hamba-Nya di dunia lagi.” “Maksud encik?”
“Orang yang ikhlas akan diberi ketenangan dan kebahagiaan dalam hidup. Anak-anak yang soleh dan solehah. Isteri yang taat atau suami yang setia. Dan paling penting… hati yang sejahtera. Inilah kekayaan dan kelebihan yang lebih utama daripada pangkat, gaji dan jawatan.”

“Jadi orang ikhlas akan terus ditindas, tidak dapat kenaikan pangkat atau gaji? Bukan apa, saya terfikir kenapa nasib kaki ampu dan kaki bodek lebih baik dalam organisasi. Mereka dapat naik pangkat!” Giliran saya pula tersenyum.
“Tidak ada kebaikan yang akan kita dapat melalui jalan yang salah. Percayalah, kalau benar mereka kaki ampu dan bodek sahaja… pangkat yang mereka dapat akan menyebabkan mereka melarat. Gaji naik, tetapi ketenangan hati menurun. Ingat apa yang saya kata tadi, what you give you get back… Golden rule itu bukan untuk kebaikan sahaja, tetapi untuk kejahatan juga. Kalau kita berikan kejahatan, kejahatan itu akan kembali semula kepada kita. Kaki ampu, mungkin akan dapat anak yang pandai bermuka-muka. Kaki bodek mungkin dibalas dengan isteri yang berpura-pura!” terang saya panjang lebar.

“Jadi apa yang harus saya lakukan dengan baki masa perkhidmatan yang tinggal tidak beberapa bulan lagi ni?”
“Bekerjalah dengan gigih. Walaupun mungkin bos tidak melihatnya, tetapi Allah Maha Melihat. Bekerja itu satu ibadah. God is our “ceo”, kata orang sekarang. Insya-Allah, satu hari nanti manusia juga akan diperlihatkan oleh Allah tentang keikhlasan manusia yang lain. Jangan berhenti memberi kebaikan hanya kerana tidak dapat penghargaan…”
“Maksud encik?” “Jangan mengharap terima kasih daripada manusia atas kebaikan yang kita buat kepadanya.”

“Kenapa?”“Kita akan sakit jiwa!”“Kenapa?”
“Kerana umumnya manusia tidak pandai berterima kasih. Lihatlah, kalau kepada Allah yang Maha Memberi pun manusia tidak pandai bersyukur dan berterima kasih, apalagi kepada manusia yang pemberiannya terbatas dan berkala. Sedikit sekali daripada manusia yang bersyukur,” balas saya mengulangi apa yang maktub dalam Al Quran. “Tetapi Allah tidak berhenti memberi… “ kata kakak itu perlahan.
“Walaupun manusia tidak berterima kasih kepada-Nya. Sekalipun kepada yang derhaka dan kafir, tetapi Allah terus memberi…

Justeru siapa kita yang tergamak berhenti memberi hanya kerana tidak mendapat penghargaan dan ucapan terima kasih?”
“Ah, kita terlalu ego…” Dan itulah kesimpulan perbualan yang saya kira sangat bermakna dan besar impaknya dalam hidup saya. Saya terasa “diperingatkan” semasa memberi peringatan kerana pada hakikatnya saya juga tidak terlepas daripada lintasan hati oleh satu pertanyaan… orang ikhlas tertindas?

Allah Maha Mengetahui.....What u give, u get back...
hasyuni mat isa


hasyuni mat isa

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

Assalamualaikum w.r.t.....

"Guru..oh..guru....jasamu kenang..." atau lagi best lagi lagu yang selalu mama n kekawan di sekolah menyanyi adalah.."Kami Guru Malaysia...Berikrar dan Berjanji".....


He...he..he...Pertama mama nak wish selamat Hari Guru kepada semua guru...KKdg kita diraikan dalam satu Perayaan...semua kita raikan...Hari Ibu, Hari Bapa dan sebagainya...Tapi dalam Islam mmg wajarkan kita raikan Hari2 tertentu..dengan mengambil pengajaran terhadap sesautu peristiwa agar kita ambil iktibar dan berdoa untuk rasa cintaNya dan rasa kehambaan kita pada Pencipta kita....

Cerita 1;
Cerita sambutan Hari Guru di SMKSI.....first time mama n the gang main futsall....macam best la juga...tetapi diharap mengukuhkan ukhuwah antara kita...rasa macam zaman kanak2 dulu...lupa sekejap apa yg ada di kepala....
KKdg bila mama dan sahabat bercakap ttg hal GURU n Anak murid ni...banyak pekara yg timbul...terutama anak2 di Sri Istana...Adakah anak2 ni tahu kewujudan kami???Lawak la juga persoalan yg dilontarkan....he..he..he..adakah Kami ( Cikgu2 ) ni dihormat n dihargai selayaknya seorang guru..mama teringat ka2 hukamak: Ilmu itu didatangi ...zaman sekarang n agaknya sistem kat sini terbalik sikit...cikgu yg pergi bilik darjah untuk menyampaikan ilmu..kalo dulu ilmu itu dicari, anak2 murid begitu hormat ngan guru...tapi sekarang lainla..tetapi apa yg mama faham di luar negara, murid akan masuk ke kelas yg ada cikgu...bukan cikgu yg cari murid...mungkin displin ilmu ini tidak dipatuhi maka jadilah macam sekarang...he..he..he..maaf ye menbebel la pula....
Tapi yg pasti mama rasakan Hari Isnin tu kita enjoy untuk diri kita...betul tak...dah la kita dihormati dengan mengadakan gotong-royong..org lain dihargai dgn kenaikan gaji dan elaun...cuma dikaji adalah mengurangkan kerja penkeranian guru...itu je...Agaknya sapa "GURU" dimata masyarakat sekarang amnya...dan di mata anak murid khususnya....hanya pekerja yg disuruh melakukan apa saja...malah dipastikan mengeluarkan produk yg betul2 bagus untuk menyabung kesenambungan generasi untuk negara.....tetapi kkdg kebajikan kita tidak sapa yg peduli....Alahai nasib la badan..he..he..he..

Apa yg pasti lagi....sebagai guru ni..pada mama la, kalo kita nak jadi kaya..jgn jadi guru, kalo kita nak rehat byk, jgn jadi cikgu...hidup sebagai guru yg ada hanyalah kepuasan mendidik anak murid menjadi manusia.....tapi apa yg penting...Sebagai guru , kita amat teristimewa...bukan apa....kalo nak suruh guru jadi apa saja, semua guru boleh buat....sebut sahaja..."tukang simen, buat kolam, tanam pokok bunga, tukang jahit, tukang cat......tukang buat parking lot, doktor ka....pendek kata mmg GURU ni satu pekerjaan yg HEBAT...sebab tu, kita sebagai mampu menghasilkan produk manusia pelbagai bidang...kkdg bila rasa diri dah tak da perasaan untuk buat apa saja bebanan tugas , mama buat tak tahu je la........

Apa2 hal pun kita mesti ENJOY apa yg kita buatkan...
SELAMAT HARI GURU UNTUK KKWN SEPEGURUAN DAN BEKAS GURUKU DI SKUA, SMKAP, SMKAA DAN USM...JASAMU DIKENANG.....
hasyuni mat isa
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..
Assalamualaikum wrt...

Mama rasa dah lama mama tak menulis dengan rasa hati....mama nak menulis , mula2 ada idea tapi...disebabkan keadaan idea itu hilang..he..he..he..Allah tak turunkan ilham...

Cuma nak berkongsi aktiviti di smk sri istana..

Cerita 1; minggu lepas , minggu ko-akedemik...macam2 ada...rasanya ni paling berjaya..tapi paling mama kagum...antara aktiviti yg menarik adalah..aktiviti pertandingan gunung berapi, anak2 sri istana tak perlu disuruh diam, dia diam ngan sendirinya...semuanya macam rasa takjub n hairan kot...macamana boleh buat gunung berapi..kemudian dengan pamerannya...thanks for team work Panitia Math..yg banyak tolong terutama k.irtiza , k.fiza n noorhafiza atas game math magic, thanks for Mdm Foong atas pameran walaupun mama berpaling tadah...he..he..he..mama kena urus pameran fizik...thanks for MAs yg urus hadiah n my friend Noraini yg urus bahan untuk melancarkan urusan...sebenarnya Team Work yg penting dalam erti kata mudah..konsep amal jemaah...yg penting...kalo tak da Team work tak la jadi bahan untu Matematik...n panitia Math kitakan..Untuk sahabat2 mama dalam Panitia Matematik jangan putus asa mendidik, walaupun kita dapat produk yg macamana pun..tak pa kita cuba yg terbaik ye..,.hati kita mendidik hanya Allah saja yg membalasnya...




Cerita 2: Pertandingan Roket Air....mama pernah merasa tension ngan pertandingan ni...knp ye???sebabnya yg pertama mama tak tahu macamana nak buat roket tu, yg ke-2 mama tak tahu nak buat pelancar tu..mmg masa mengajaq kat Kolej dulu ada la cikgu2 sibuk buat roket ni....tapi mama tak sempat nak ambil tahu pasal mama sibuk dengan matematik....bila ket sri istana, yg nak dikatakan rezeki..huh..huh..mama terpaksa handle roket..maka mama carilah dalam internet macamana nak buat roket n pelancarnya..tapi yg mama sedihnya mama masih tak faham macamana...sedihkan..sedangkan masa dah suntuk....akhirnya mama belajar buat pelancar ngan pelajar sri istana n belajar buat roket ngan pelajar juga....he..he..he..tak pa kan..walaupun kita cikgu..kalo anak murid kita lebih arif kita boleh belajar dengan dia...bab kata Ustaz Zahazan dalam kuliahnya setiap pagi: Sifat ilmu ni untuk guru2..1.Kita tak tahu n kita tak tahu...ada satu kisah tu ...dalam 40 soalan yg ditanya hanya 6 soalan sahaja boleh dijawab oleh seorang guru..kalo kita tak tahu cakap tak tahu.....kita boleh tanya org yg arif...
Apa perasaan mama bila kena buat pekara yg kita tak da ilmu..rasa macam nak menangis...wa..wa...tapi bila Allah permudahkan lorong kita...kita jumpa ngan tok guru nak kita belajar mama rasa lapangnya dada....tapi apa yg penting kita mesti ada ilmu n cara macamana nak buat...



Cerita 3: Hal anak2 sri istana juga..mama bawa anak2 ni untuk perbentangan kertas kerja TrEEs...tentang alam sekitar la....yg kesiannya anak2 ni ditanya bertalu2 dr sekolah lain...tapi bagi mama tak pa biarla ni jadi satu pengalaman bg mereka..apalagi bila group sekolah lain bentang mama pun mitak diaorg tanyala soalan....bagusnya anak2 ni....rupa2nya betul la dalam gelapnya malam masih ada bersinarnya bintang di langit...dan betulla semakin gelapnya malam, semakin bersinar bintang tersebut...begitula mama fikir..dulu mama rasa susah hati, apa kepuasan mama dapat cari di sri istana ni...kita mesti cari lubangnya..Puasnya kita..kita dapat tolong anak2 ni lulus exam..puasnya kita , kita tolong bina keyakinan mereka ....bak kata k.ir...dalam lawatnnya ke sek Dengkil...pengetuanya pesan:Cikgu2 jgn jemu tegur anak2 ni, lama2 diaorg akan jadi biasa....

Cerita 4 : Banyaknya cerita mama..semua ttg hal sekolah mama....he..he..he..biasala jiwa pendidik...tapi makin lama kita disitu..makin jelas matlamat kita, makin kita suka dengan sekolah tu...kita doakan makin semangat kita nak ubah sikap anak2 kita...
apatah lagi kita yg sama2 menceriakan sekolah..kita yg sama2 menjaga sekolah...Ya Allah bg kami warga pendidik di SMK Sri Istan satu kekuatan yg LUAR BIASA untuk mendidik anal2 didik kami supaya Manjadi Manusia......dan berjuang dalam agamamu..Ameen.....
hasyuni mat isa
Dengan Nama Allah Yg Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang......

Assalamualaikum..

NI diambil dr blog seorang sahabat...amat bgs direnungkan.....

KENYATAAN HIDUP.....
Seorang guru wanita sedang bersemangat mengajarkan sesuatu kepada
anak muridnya. Ia duduk menghadap anak muridnya. Di tangan kirinya ada kapur, di tangan kanannya ada kayu pemadam.

Guru itu berkata, "Saya ada satu permainan… Caranya begini, ditangan kiri saya ada kapur, di tangan kanan ada kayu pemadam. Jika saya angkat kapur ini, maka sebutlah "Kapur!", jika saya angkat kayu pemadam ini, maka katalah "Pemadam!"
Anak muridnya faham dan seterusnya menyebut dengan betul. Guru
bersilih-ganti mengangkat tangan kanan dan kirinya, semakin lama semakin cepat.
Beberapa saat kemudian guru kembali berkata, "Baik sekarang perhatikan. Jika saya angkat kapur, maka sebutlah "Pemadam!", jika saya angkat kayu pemadam, maka katakanlah "Kapur!". Dan diulangkan seperti tadi, tentu saja murid-murid tadi keliru dan kekok, dan sangat sukar untuk mengubahnya. Namun lambat laun, mereka kembali biasa dan tidak kekok lagi.
Selang beberapa saat, permainan berhenti.
Guru tersenyum kepada anak muridnya. "Murid-murid, begitulah kita umat Islam. Mulanya yang haq itu haq, yang bathil itu bathil. Kita begitu jelas membezakannya. Namun kemudian, satelah musuh kita memaksakan kepada kita dengan perbagai cara untuk menukarkan sesuatu, perkara yang haq telah menjadi bathil, dan sebaliknya. Pada mulanya agak sukar bagi kita menerima hal tersebut, tapi kerana terus disosialisasikan dengan pelbagai cara menarik oleh mereka, lambat laun kita akan terbiasa dengan hal itu, seterusnya kita mulai dapat mengikutinya. Musuh-musuh kita tidak pernah berhenti membolak-balik dan menukar nilai murni akidah/hukum Islam dari masa ke semasa.
"Keluar berduaan, berkasih-kasihan tidak lagi sesuatu yang pelik, Zina tidak lagi jadi persoalan, pakaian seksi menjadi hal yang lumrah, tanpa rasa malu, sex sebelum nikah menjadi suatu kebiasaan dan trend, hiburan yang asyik dan panjang sehingga melupakan yang wajib adalah biasa, materialistik kini menjadi suatu gaya hidup dan lain lain." "Semuanya sudah terbalik. Dan tanpa disedari, anda sedikit demi sedikit
menerimanya tanpa rasa ia satu kesalahan dan kemaksiatan. Faham?" tanya Guru kepada anak muridnya.
"Baik untuk permainan kedua…" Gurunya meneruskannya……
"Cikgu ada Qur’an,cikgu akan letakkannya di tengah karpet. Sekarang anda berdiri diluar karpet. Permainannya adalah , bagaimana caranya mengambil Qur’an yang ada ditengah tanpa memijak karpet?"
Murid-muridnya berfikir . Ada yang mencuba dengan tongkat, dan selainnya.
Akhirnya Guru memberikan jalan keluar, digulungnya karpet, dan ia ambil
Qur’an. Ia memenuhi syarat, tidak memijak karpet .."Murid-murid, begitulah ummat Islam dengan musuhnya. .. Musuh Islam tidak akan memijak-mijak anda dengan terang-terangan. ..Kerana tentu anda akan
menolaknya dengan mentah. Orang biasapun tak akan rela kalau Islam dihina dihadapan mereka. Tapi mereka akan monolak kita secara ansur-ansur, sehingga kita tidak sedar.
"Jika seseorang ingin membuat rumah yang kuat, maka dibina tapak yang
kuat. Begitulah Islam, jika ingin kuat, maka bangunlah aqidah yang kuat. Sebaliknya, jika ingin membongkar rumah, tentu susah kalau dimulai dgn tapaknya dulu, tentu saja dinding dan peralatan akan dikeluarkan dulu, kerusi dipindahkan dulu, Almari dibuang dulu satu persatu, baru rumah dihancurkan. …"
"Begitulah musuh-musuh Islam menghancurkan kita. Ia tidak akan menghentam terang-terangan, tapi ia akan perlahan-lahan merusakan kita.
Mulai dari perangai kita, cara hidup, pakaian dan lain-lain, sehingga meskipun kita muslim, tapi kita telah meninggalkan ajaran Islam dan mengikuti cara mereka… Dan itulah yang mereka inginkan." "Ini semua adalah fenomena Ghazwul Fikri (Perang Pemikiran). Dan inilah yang dijalankan oleh musuh musuh kita… "
"Kenapa mereka tidak berani terang-terang memijak-mijak kita, cikgu?"
tanya murid- murid.
"Sesungguhnya dahulu mereka terang-terang menyerang Islam, misalnya
Perang Salib, Perang Tartar, dan lain-lain. Tapi sekarang tidak lagi."
"Begitulah Islam… Kalau diserang perlahan-lahan, mereka tidak akan sedar, akhirnya hancur. Tapi kalau diserang secara terang-terangan, kita akan bangkit serentak, baru mereka gerun".
"Kalau begitu, kita selesaikan pelajaran kita kali ini, dan mari kita berdoa dahulu sebelum pulang…"
hasyuni mat isa



hasyuni mat isa
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang



Assalamualaikum.....

he..he..he...apa kenangan yg terindah....adakah kita dilamun cinta...ntahn la..apa yg pasti hujung minggu lepas mama n the gang telah belajaq buat cup cake..tak caya ni cup cake yg kekawan n mama hasilkan...



Kekadang apa yg kita belajar adalah apa yg kita suka...apa yg kita suka itula yg menyenangkan hati kita...cuba bayangkan kita tak suka buat apa kita tahu kita tak sempat belajar n kita tahukan n yakin apa yg kita mampu n apa yg kita tak mampu buat...tapi orang paksa juga kita dan kita ngan terpaksanya terpaksa buat...natijahnya ?????? paling malang anak murid kita la....Ya Allah kejamnya..mama mmg dah tak mampu nak mengajaq fizik..untuk mengajaq yg paling best...macam mana mama mampu menghayati p&p untuk matematik...mama rasa mama mampu buat yg terbaik untuk matematik...knp???sebab mama dah ajaq pekara tu dah lama n matematik tu bagai irama dan lagu untuk keja mama..tapi fizik..mama rasa macam ntah apa2 yg mama ajaq...tolongla memahami untuk difahami......aduh..aduh...mana mama sempat untuk belajaq buat roket..atas dasar cuba2 n atas dasar tanggungjawab mama buat..tapi atas dasar keseronokan n atas dasar apa ye......knp maMA YG DIPILIH???? HU..hu..hu....mmg ramai yg mencebik buat cup cake boleh..tapi nak mengajaq fizik tak boleh...macamana nak cakap ye...mmg mama tak suka....atau dah terlambat mama untuk menyukainya,....setelah hampir 7 tahun mama dah berdamping ngan matematik......ntah la....apa yg harus mama buat untuk meneruskan setahun ni....mama terpaksa buat....n habiskan untuk setahun ni....tapi untuk meneruskan tahun depan mama dah tak sanggup....mama dah lera tapi apa pilihan yg mama ada??????????macam tak da pilihan je...tapi mama akan cuba wujudkan pilihan...bolehka macam tu.....he..he..he..
tetapi adakan satu ayat dalam al-quran tu....Allah tak kan bebankan sesautu pekara tu melebihi tahap kemampuan kitakan.......tapi..hish...byk betul mama punya tapi....tapi andaikan katakan sri istana tak da cikgu fizik, mampu pegang juga tanggungjawab tu....tapi kan dah ada......mama tak pernah rasa tertekan macam ni..tapi........

Sorry la meluahkan rasa, rasa apa ye..manusia ..terutama mama ..biasala ada je kelemahannya..meluahkan rasa itu perlu..tapi mama sampaikan pesan pada angin yg lalu....bolehkah angin sampaikan pesan ni????he..he..he...banyak2 la berdoa..agar pesan ni Allah detik kan pada hati insan yg kita tujukan....

Cerita 2::: CErita ku Cup cake.....ni la hasil yg dapat dipersembahkan....hasilnya
Satu sajak mama karangkan..



Kupersembahkan cup cake..
Meluahkan rasaku yg kusut
Tapi adakah ni yg kurasakan

Hasil olahan cup cake ku
Apa yg kudapat
Luahan rasa..
Yg amat panjang

tapi manusia
beginilah..
Bolehkah kita corakkan bentuknya
atau rupanya
dengan olahan tangan kita..

Kita kena ingat.
corakan manusia
dr agamnya
yg pasti dr
Al-quran......



he..he..
p/s: ntahapa2....jgn amat apa yg ada d sini....
hasyuni mat isa



Dengan Nama Allah Yg Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum....


SEcangkir Kopi....kkdg budaya hidup kita sebenarnya telah diperkotak-katikan dgn budaya penjajah yg berjaya menjajah minda kita..he..he..he..mama ni apa yg dimerepekkan ?????Apa kaitan kopi dengan mama ..mama nak berkongsi dengan sahabat mama..minggu ni mama bawa anak2 mama Sri Istana g perlawanan atau lebih glamornya "Math Logic n Math E-level"..penyertaan rupa2nya satu Malaysia..semua negeri ada...tapi tak pa..cuma bg pengalaman pada anak2 Sri Istana je...Tapi apa yg menariknya yg hendak dikongsi adalah...sementara anak2 ini bergelumang ngan soalan kami yg cikgu2 ni dibawa masuk kedalam dewan kuliah mendengar satu tajuk "COffee Maker"..he..he..agak2nya apa yg mama dapat dr bengkel ini????mula2 mama hanya ingat satu talk-show atau ceramah....tapi sebenarnya memang mama diajar membuat, mengenal kopi yg bgs....

Antara maklumat atau ilmu yg mama rasa menarik ttg kopi ini, he..he..he..ini tajuk luar alam..tapi tak salahkan kita belajar yg berada di alam..sekurang2nya kita tahu menilai..walaupun kita ni bukan org yg minum di Old Town White Coffee atau mana2 starbuck...he..he..he..

1.Orang specialist ttg kopi ini digelar "Barista"
2.Cara kita menilai sesautu kopi itu berbeza, kalo kita org Malaysia dengan nikmatnya rasa kopi itu, tapi bg org putih sedapnya kopi itu dengan "aromanya".
3.Kopi yg paling sedap adalah "Kopi Luwat" produk dr Indonesia..dikatakan secawan kopi tersebut bernilai rm200...he..he..(selingan :Bayangkan kita makan kopi yg harganya boleh settle duit sekolah anak kita....)
4.SEbenarnya di negara Itali kita tak kan jumpa "starbuck" atau any "Buck"...tapi wujud di Brazil-jadi "BUCK" yg ada di sini asalnya dr Brazil la....
5.Kopi yg paling bagus adalah kopi yg dibakar lama atau diekstrak lama ..KERANA ia mempunyai kandungan caffein yg rendah...jadi anggapan mama salah la selama ni..mama ingat kopi yg pekat tu byk caffein rupanya kurang..yg paling byk caffein adalah tea...tapi kita hanya blh minum sekurangnya 3 cawan sehari..

Secangkir kopi, secawan rasa...kopi yg pasti mama rasa pahit...n warnanya hitam..rupa2 white coffe tu adala untuk kopi susu sebenarnya..he..he..he..kkdg mama terfikir kita nikan manusia..suka pada yg ramai org suka..kkdg kita sebenarnya tak faham pun..tak tahu pun apa yg kita suka...iyelah kan....macam budaya minum kopi di mana2 pun sama..apa yg mama tertarik..sebenarnya kopi yg paling sedap adalah home maker..bukan mama yg cakap tapi specialist kopi yg cakap..

bila mama menulis "specialist kopi" baru mama teringat...bayangkan kopi pun ada specialist...so kita pun ada juga specialist hati..specialist hati kita ada Al-Quran dan pastinya Islam..Islam Is The Way Allah of Life...kkdg kita terlupa ttg hati...mama la sokmo lupa...ubat hati ialah sentiasa meningat Allah...caranya berzikir , berselawat n mendekati majlis ilmu...teruk betul la..agaknya macamana ye...nak tulis...bila merenungi diri ini...mama rasa mama makin lupa diri...sebab tu macam2 yg berlaku..kena muhasabah diri semula ni...

Kopi walaupun pahit..masih ada yg suka..macam tu agaknya hidup kita...walau macamana keadaan pun kita kita kena teruskan...cuma pahitnya kopi dienakkan dengan lemaknya susu, dan manisnya gula..serta bestnya aroma nya...begitula kita agaknya la...tapi sebenarnya hidup tak la sepahit kopi..tapi bila pahitnya atau susahnya bila kita ditimpa masalah atau musibah...cara kita nak atasi masalah atau musibah tu...kita rencanakan dengan gula, susu atau menikmati aromanya..supaya kita rasakan bahawa itu ubatnya..tapi yg pastinya bila kita rasa "pahit" kita jangan salahkan Allah...Allah makin suka akan suara kita yg sentiasa merintih n berdoa ditengah malam..he..he..he..

p/s: Banyaknya kisah kopi....tapi paling banyak adalah kita yg menilai...kopi macamana yg kita nak....he..he..he
hasyuni mat isa

Assalamualaikum....

DEngan Nama Allah Yg Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang....
Tetiba tajuk mama menjadi tajuk yg syahdu.....ini sebenarnya salah satu lirik lagu yg mama suka...

Pada Iramaku berpesan, lagu ini ku tujukan buat yg tersayang...
Ku tahu cintaku bersemi lagi kubawa diri pada nya yg lain..
ehmm.ehmmm....

Feeling tak?? he..he..he..kkdg bila kita melangkah atau bersuara kita tak sedar kita dah menyakitkan hati org..macam mama , agaknya bila mama cakap mungkin ada hati yg terasa..mintak maaf la..kkdg cakap mama tu terlalu terus terang...tapi yg best bila terkena diri..malu jugak...mama selalu cakap tak kisahla nak cakap apa ttg mama tapi biarla berdepan jgn risau....he..hee...

Cerita 1...
ada satu cerita tu , mama terasa la riak sedikit.."mama kena cepat bertaubat ni"/.....mama cakap la ttg seorg budak yg bermasalah kat sekolah, adala hal n kes yg dia buat ngan cikgu2 ni...tapi masa kelas mama dia diam n buat kerja..jadi mama malas la kacau dia...tapi ngan kelas cikgu lain walaupun cikgu tak kacau dia, tapi sikap kurang ajarnya terserlah....jadi mama pun survey la tanya pada budak kelas tu...bebudak ni cakap kalo mama cakap perkataan tu menusuk kalbu...mama pun bercerita la pada kawan mama..last2 sekali kawan mama cakap apa>>>>"kkdg kita tak suka dengar org yg suka bangga diri ni..rasa meluat"...toi..toi....terkena pada batang hidung mama..huh..huh..malunya mama bila dengar dia tegur direct macam tu..tapi malu situ tak pa la mama fikir...sekurangnya ada org bg peringatan ttg cara kita berbahasa dan cara kita bercakap...kkdg macam mama cakap ni teruk sgt..tak da budi bahasa..asyik cari salah org je,macam mama hebat sgt...terasa diri ni, makin tua makin teruk bahasanya..mama la agaknya dah lupa nak hormat hak org, dah lupa nak hargai rakan sekerja...teruk betul mama..mungkin mama dah terleka ngan nikmat allah bg...mama , mama mesti ingat..kita kat dunia ni mesti jaga 2 perkara hublulminAllah dan hublulminnass..maksudnya hubungan kita ngan Allah dan hubungan kita ngan manusia....
Hubungan kita ngan Allah , hanya Allah yg menilai...tapi hubungan kita ngan rakan sekerja..sahabat mama , suami kita, mak ayah kita , jiran kita, n jangan lupa anak murid kita...macamana ye???......
Mama rasa mama amat teruk la semenjak 2 menjak ni atau sejak mutakhir ni....agaknya knp? kena buat post-moterm balik ni....mulut ni makin berbisa bila bersuara...knp????nasib baik la sahabat mama tadi tu berterus-terang kalo tak..ntah la bila la nak menyedar diri ni....kpd sahabat yg membaca blog ni mama mintak maaf andai mama terkasar bahasa ..he..he...bukan niat dihati tu la manusia selalu lupa..lupa nak fikir perasaan orang, lupa nak fikir kesan dari bercakap yg tidak berhikmah..lupa segala2nya....he..he..he..

ps: TERINGAT SATU PANTUN MASA ZAMAN KANAK2 RIBENA DULU....TERLAJAK PERAHU BOLEH DIUNDUR, TERLAJAK KATA BURUK PADAHNYA..apa la salahnya kita belajar bercakap dr org muda, walaupun kita merasakan diri kita ni dah hebat...selagi seseorg itu berilmu , selagi seseorg itu akhlaknya kita boleh contoh kita belajar sesautu drnya..walaupun pelajaran atau ilmu itu kkdg anak kita yg ajar secara tak langsung.macam kisah cucu Rasullah S.A.W mengajar orang tua mengambil air sembahyang...begitu la kita kena ambik pedoman....he..he..he...
hasyuni mat isa
Dengan Nama Allah Yg Maha Pemurah Lg Maha PEnyayang...

Assalamualaikum...sahabat mama semua...

Satu tajuk yg pasti kita temui.....satu masa yg pasti kita lalui...cuma pada tika itu hanya perhitungan kita dengan Allah sahaja....sama perhitungan kita terlepas atau tak bergantung dengan amalan kita masa hidup.....he..he...kelakarkan...mama ni bukan ustazah tapi hati ni terpanggil untuk berkongsi rasa ngan sahabat yang lain..bukan apa dalam sebulan 2ni mama cukup terkesan dengan kisah kematian yg berlaku sekitar hidup mama....

Cerita 1: Sahabat mama masa tahun di sekolah rendah dulu..dah lama kan..last mama jumpa masa tahun lepas lepas hari raya..keadaan fizikal sahabat tu daif sangat..rupanya tika tu mama boleh lihat seolah rupa pompuan yg umurnya 50 tahun...bayangkan ...mama tanya: Knp kirah nampak macam tak sihat? Iyela cik uni ..baru abis operation rahim..sakit ni..buat keja pun tak boleh la...Terkejut mama dengarnya...rupanya awal tahun ni Allah lebiuh sayang padanya...dia Telah mengadap Ilahi...TERFIKIR : Umur mama sebaya dengannya..takut sangat bila masanya giliran mama pula??????

Cerita 2: Satu pagi mama dengar dalam Radio IKIM..cerita salah ipar DJ radio IKIM tu meninggal ...walaupun kita rasa kita dah berapa dalam keadaan selamat..maksudnya macam ni...kita sihat..Alhamdulillah..kita tak memandu gopoh..tapi bila ajal dah sampai..misalnya dalam kes ni..tengah isi petrol d pam minyak....tetiba datang kereta meluru dengan lajunya ..akhirnya langgar dan menyebabkan kematian..tradis, tragis betul2 ......tragis..trauma bini n anak yg melihatnya...ish..ish..ish...macammana ye...

Cerita 3: Cerita seorang sahabat baik dalam keadaan kritikal .....pada pandangan mama bila kita melihat sedihnya rasa..masa tu mama terfikir...umurnya sama dengan mama..tapi kita berfikir seolah macam masanya dah sampai..tapi berkat semua doa sahabat yg mendoakan kesihatan sahabat mama ni..Alhamdulillah...keajaipan yg Allah bg..Maha Suci Allah..sahabat mama sekarang dah pulih n menjalani kehidupan seperti biasa...maaf..bukan mama bermaksud lain..cuma mama nak nyatakan bahawa..kalau belum ajal kita...belum masanya..belum la lagi kita menuju kearah tu..

Tapi....bagi mama..KEMATIAN ADALAH PASTI...mesti bersedia..................so pada sahabat mama..mama mohon maaf sgl terucap samaada zahir n batin.....kalo terguris mama mohon..dedekasi untuk suami:mama mohon maaf n doakan mama disana......
hasyuni mat isa
Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

Assalamualaikum....

Tentu berfikir apadia G-Math...sebenarnya G adalah untuk Genius Math....kira2 satu permainan macam scrabble la...tapi tu untuk bahasa ...tapi ni untuk improve kecekapan pemain menconggak dan kecekapan pemain untuk membina equation atau persamaan math....semua ni dilakukan dalam 30 saat sahaja....satu permainan yg bagus untuk sekeluarga...Sebenarnya bukan nak cerita ttg G-Math ni..tapi nak cerita ttg suasana semasa pertandingan G-Math...

Cerita 1: Mama pada ari Rabu tu bawa budak g pertandingan G-Math ni....kkdg niat mama bukannya betul pun..tapi betul la janji Allah tu kalo kita buat semua perkara kerana Allah n ikhlas dan kita pasti akan dapat ganjarannya..he..he...mama buka la pekung mama sendiri..ambik pengajaran tau...bila masuk pertandingan kita berharap sek sri istana yg tercinta terpilih antara yg teratas walaupun anak2 mama tu kakaknya je yg train...kita berharap dapatla masuk pusingan akhir...tapi malangnya anak2 tersebut hanya masuk semi final je...he..he..tgk tu guna perkataan malang...salah tu..rezeki kami hanya semi final je....tapi apa yg mama belajar sepanjang bersama kakak dari sekolah lain satu yg mama tertarik...cikgunya berpesan pada anak muridnya begini bunyinya" Tak pa kamu buat yg terbaik yg penting kamu IKHLAS dan JUJUR...mudahan kamu dapat belajar dan lebih faham agar kamu dapat mengajar adik2 kamu bila balik sekolah nanti"......terpukul mama bila terdengar kata2 tu dari seorg cikgu yg bagus...akhirnya anak murid tersebut dapat top 5....tgk tu ...he..he..terpukul dan malu mama dengar diri sendiri....bagusnya akhlak cikgu tu....tetapi semangat kesekolahan tu perlu ada...yg penting niat yg betul ...bila dicerita pada ayah yg student hanya dapat tempat ke-7 sahaja...ayah cakap apa.."Cikgunya niat tak betul kot"..selamba je ayah tembak mama..kena lagi..he..he....

Cerita 2: Baru teringat sesautu...sekarang perjalanan balik ke rumah atau tempat keja ..paling koman pun setengah jam.....dalam perjalanan cuma pasang radio IKIM je la...banyak maklumat yg diperolehi...dalam perjalanan pulang ke rumah semalam apa yg buat mama tertarik untuk berkongsi ialah seorang pengusaha t-shirt muslimah....kalo akal manusia , apa kaitan t-shirt ngan dakwah Islam...pada dasarnya dia buat t-shirt adalah untuk memenuhi keperluan anaknya untuk beriadah dalam keadaan menutup aurat....tapi dia jadikan aktiviti tersebut dlm bidang dakwah dgn cara membuat kata2 pada t-shirt tu..kata pengusaha tersebut"Inilah yg mampu saya buat untuk Islam..saya berdoa agar ini dijalankan amalan saya untuk akhirat nanti....saya rasa amat puas walaupun hanya seorang sahaja hatinya tersentuh ngan kata2 yg terdapat pada t-shirt keluaran saya"..Apa yg menariknya lagi..Bila ditanya apakah keistimewaan t-shirt keluaran syarikatnya berbanding keluaran lain...dengan rendah dirinya dia menyatakan bahawa saya tak berani menyebut..apa yg pasti kami menekan keselesaan...kami bukan berdasarkan keuntungan...
Hebatnya.....penjual t-shirt je..mama ??????DImanakah SUMBANGAN kita untuk ISLAM????

p/s: Kita bercerita n terus bercerita kkdg adakah cerita yg kita cerita tu bgs untuk semua org????
hasyuni mat isa
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..

Long JOurney atau perjalanan yg jauh..Perjalanan apa yang jauh ye?Macam2 perjalanan yg jauh boleh mama takrifkan..perjalanan hidup kita atau perjalanan mama semasa cuti baru-baru ni....

Cerita 1:
Hakikatnya perjalanan kita yang jauh ni la..kehidupan pun jauh juga, tapi tak pasti jugakan...mana la tau ari ni sihat, esok pun belum pasti lagi kan? Sebab tu Allah sentiasa berpesan kan..Demi Masa...dan sebagainya...kita je..bukan kita la..mama je yang sokmo lupa...ada ustaz tu pesan kita ni asyik kejar urusan dunia yg pendek, pasai apa alam bazakh n alam akhirat yg kekal kita tak kejar.....betui la kata ustaz tu..kekadang pekara yg penting antara yg penting kita letak tak tempat yg sepatutnya...contohnya solat , pekara yg amat penting...kkdg mama terleka ngan keja lain, kita lewatkan solat..sedangkan mama tau waktu rehat ngan waktu ketenangan untuk diri kita adalah dalam solat...kkdg kita bersiap cantik2 nak g mesyuarat la, tetapi mama terlupa kain sembahyang kita ni yg terbaik ka?..mama..mama kena fikir bahawa Allah yg pencipta kita ni lah yg kita kena buat betul2...analoginya cukup mudah..macam 5s kat sekolah..kita bersiap2 segala2nya untuk dinilai..tapi yg nilainya manusia...kita buat betul2 untuk dapat pengiktirafan, supaya kita tahu tahap kita dimana...tapi mama lupa..bahawanya Allah yg patut kita takutkan..masa nak solat tu pastikan segala2nya bagus, jgn ambik ringan..macam kita nak jumpa raja ,boleh je kita ikut protokol, tapi solat kita..he..he...kita kena buat yg the best juga..ni kita nak jumpa Tuan Yg Mencipta kita...ni kena baca balik fiqh Auliat dr Yusuf Qardhawi....perjalanan yg kekal kita sentiasa lupa..tapi apa yg kita buat ni ...dengan niat yg betul kita mengharapkan ia sebagai ibadah dan kita doakan juga sebagai amalan kita untuk akhirat..Ameen...

CErita 2:
Perjalanan yg jauh..cuti2 yg penuh dengan tanggungjawap la kekononnya...kami g serata negeri..dari selagor melaui perak,penang, kedah, perlis...pastu naik ikut grik ke kelantan, n berhenti di terengganu..pastu lalu pahang n terus sampai teluk panglima Garang..
Ada sesautu yg menariknya dan peliknya....kisah manusia yg berdengki ngan orang lain...tapi tak pasti dengki ka tau tak..kkdg manusia ni nak test ilmu sihir tu pada orang..kkdg mama terfikir dalam zaman moden ni, masih ada lagi yg guna ilmu sihir ni..rupa2nya kegiatan tak sihat ni kuat menular di kalangan org kita...apa yg patut kita buat....mama rasa kita kena amal kan mathurat la...pasal insyaAllah kita dilindungkan dr pekara yg kita tak duga...contohnya seperti santau ka dan sebagainya...
Di Perlis..majlis pertunangan my cousin...simple n ringkasnya insyaAllah bulan 6 ni kahwin mereka...tak ada apa yg menarik..cuma mak je la yg kurang sihat...utan aji seperti biasa la...tapikan kita kalo balik kampung walaupun kita tak g mana2...kita rasa ketenangankan...walhal duduk umah je...bestnya...dengar angin timur.....rasa macam syoknya..ketenangan tu ada..agaknya berkat tgk mak n ayah kot..ketenangan mendengar deru angin timur..yaAllah rasa bestnya..belumlagi tengok laut...he..he...boleh layan jiwang karat la...

Di Terengganu...apalagi di umah kenduri..kami ni menyental la..periuk yg ada sebelum balik umah kami..he..he..he...kalo boleh buat keja ni selalu mau kurus mama dan ayah...kami kata cuti tanggungjawab.,.pasai ye..pasai yg pertama tgk mak n ayah kat kg, n tlg majlis pertunangan sepupu d perlis..kedua tlg mak ayah kat terengganu kenduri kahwin pasal semua org kat sana demam..mama ngan ayah je yg tak demam...he..he..sental jgn tak sental tau...

Tak sempat nak tangkap gambar pasal sibuk sangat..selalu terlupa...

p/s: Sorry la...post yg ntah apa2....tapi hakikatnya hidup di dunia pendek kan...rasa baru keluar umah g keja..dah nak kena tidur balik..pasal esok keja...agaknya apa kesuduhan hidup kita ye.....masihkan ada waktu???????
hasyuni mat isa
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

Assalamualaikum...

Kami sekeluarga dgn rasminya tinggal di Bayt Al-Hikmah pada 21 February 2010...Alhamdulillah akhirnya kami adala tempat berteduh sendiri, yg mana tak perlu bayar sewa bulanan dan tak perlu lg tension kalo umah dalam keadaan yang tidak memberangsangkan..kalo keluar duit pun kita tak kisah pasal dah hak kita...kalo org baca catatan ni mesti cakap apala, baru masuk umah dah hebok...he..he..he..mintak maaf la..mama sekadar mencatat dalam blog...ini rezeki mama n family tahun ni..Alhamdulillah ni maknanya Allah yg Ar-Rahman dan Ar-Rahim terbukti..so kita je yg masih lalai lagi dengan islam....he..he..he..

Cerita 1: Fatih dan ketamnya..
Pada suatu malam ....bukan malam tapi dah senja la..dalam umah..tetiba abang fatih berlari n cakap kat mama" Mama..mama..mama...abang dapat tangkap ketam..."..Pada mulanya mama malas nak layan abang fatih dan ketammnya...tetapi mama terfikir mana datangnya ketam ni..mama ada pantai kat sini..tu yg mama comfius tu..mama pun tanya pada abang fatih:" Cuba abang tunjuk ketam abang, mananya?".."Mama ni la mama, dalam tangan abang la.."..ujur fatih..nak tau tak apa yg ada dalam gengaman abang Fatih...bila mama tengok haiwan tu, mama terus menjerit"Abang cepat buka tangan abang, ni kalau kena gigit lagi dasyhat sakitnya dari ulat bulu yang abang kena pagi td...terus hospital ni.."..Rupa2nya haiwan yg disebut ketam tu adalah KALAJENGKING...YA Allah anak-anak aku ni...bila dibuka tangan abang Fatih, nasib baik tidak disengatnya...Kat umah ni kanak-kanak ribena ni pantang jumpa haiwan yg kecik-kecik..dijeritnya, dikejarnya dan paling akhir dipegangnya haiwan tu..Last sekali mama kena pesan pada abang Fatih"Kalo abg jumpa haiwan jangan dip[egang dengan tangan tapi guna kayu...:..Cuba bayangkan kalau kalajengking tu dah sengat abg ..ish..ish...mintak simpang la...

Cerita 2: Fatih dan ulat bulu......
Minggu ini, dua orang kanak2 ribena dah g tadika baru...kat area kg ni juga...tetiba ayah bg sms ..mama balik cepat anak bujang kena ulat bulu...bila dibuat check..n soal siasat macamana abg kena ulat bulu..rupa2nya dia kat sekolah kejar ayam, lepas tu panjat pokok n kat pokok tu yg dia kena ulat bulu..kkdg mama terfikir kesian anak2 mama..semuanya tak kenal yg mana satu bahaya yg mana satu mainan..mama dulu kecik2 dah masuk hutan..pastu lasak..la macam lelaki la ..pasal ikut abg2 main..tapi kenal la..yg mana satu haiwan yg bahaya yg mana satu tak..ini dikatakan pengalaman secara tak langsung..belajar sendiri..macam kanak2 ribena ni..agaknya duduk kat pekan..kalo g kenduri, jumpa ayam dikejarnya ayam tu..tak peduli dah makan...ulat gonggok kat umah ni macam kawannya ..main selamba je..dipegangnya ..kakak nak dipegang ngan tangannnya saja...Dasyhat betul la kanak2 ribena 3 org kat Bayt Al-Hikmah ni...

SEkurang2nya bagi mama tak pa...biar diaorang belajar la..sedangkan mama dan ayahnya semua dari hutan..ayah apatah l;agi...belajar segala kesusahan..susahnya nak g sekolah, padi huma dan menanam lada hitam....tapi anak2 kami ni tak berpeluang nak rasai semua tu..ruginya..sedangkan semua ni la yg membentuk mama dan ayah menjadi cekal..cewah..puji diri nampaknya mama..

Sekurangnya bila abang fatih tahu tu bukan ketam tapi kalajengking atau scorpion ..he..he..

p/s:Cerita bayt Al-hikmah akan disambung...kekadang terfikir: Macamana ye nak didik kanak2 ribena ni..dan macamana nak bersabar dengan mereka.....
hasyuni mat isa
Dengan nama Allah yg Maha Pemurah Lg Maha Penyayang....

Sesautu yang tak pasti, pasti akan ditulis dengan terawang-awang atau tanpa tujuannya..maksudnya matlamat atau fokusnya tak sampai....mama rindu nak menulis..tetapi ilham tidak rasa ....jujurnya mmg dah puas fikir.., dan fikir sampaikan suami tanya..sayang tak update blog ka?...bang tak cerita la...ala sayang tulis je apa2....mas sokmo tanya k.yuni update blog ka?..he..he...he..saja balasannya...

Kerana apa ye..idea tak muncul...adakah tak da perkara yg menarik berlaku sepanjang 2 minggu ni...selalunya mama menulis di awal pg...tapi kekuatan untuk bangun awal pagi mama belum wujud lagi...kenapanya..

mama rasakan amat penat sekali...ini sekadar untuk meluahkan rasa, sedangkan ramai lagi cikgu2 berualang alik dr tempat kerja yg jauh..mama hanya 30 minit je..itu pun nak mengeluh..he..he..biasa la manusia...Terasa amat penat sekali..hampir setiap ari paling awal sampai umah pukul 4 ptg....bertolak keluar umah 6.30 pg dah bergerak, kemudian balik asyik lewt je...mama ni guru super ka? tak juga la...mungkin pembahagian kerja tu belum mantap lg...sebab tu ramai yg sesi pagi blh balik awal, mama pula tidak dapat balik awal..kalo bawa kerja ke rumah, mmg mama tak buat..letihla..ngan kanak-kanak ribena lg...

Cabaran betul...sebenarnya semua ni adalah cabaran diri sendiri...cabaran macamana kita menguruskan masa kita...bak kata ustaz ismail kamus":Kita mesti mencari masa, kita kena adakan masa luang kita sendiri....kalo kita cari masa...sampai bila2 kita merasakan kita tak cukup masa..tu la teringat dulu..semua orang hairan macam mana mama dapat baca buku cerita dalam keadaan anak mama yg ramai tu...mama adakan masa tu..agar mama dapat baca buku cerita...

Kekadang bila kepenatan menguasai diri,kita rasa amat tidak berdaya sangat....kkdg rasa malam tu pendek sangat..dah kena bangun untuk mulakan ari yg baru...ish..ish ...malu rasanya dengan Allah..banyak perkara mengeluh...kkdg terfikir macamana ye nak jadi hamba yg hebat..bangun tahajud tengah malam...quality kerja pun bagus...mama rasa belum sampai tahap tu la..bukan rasa mmgpun....belum sampai tahap tu...terukan...

TEringin sangat..agaknya pasal umur dah tua kot...tenaga pun dah tak da...asyik kena charge bateri..tak tahan lama..sebab tu asyik bateri kong je...analoginya mudah..macam handset yg dah kita pakai 2, 3 tahun..kalo dulu charge sekali kita dah boleh guna untuk 3 hari, tetapi sekarang tiap2 hari kena charge..tetapi yang malangnya tak tercharge atau lupa charge tu kkdg tak blh on langsung..betul la kata nabi Muhammad s.a.w : GUna 5 perkara sebelum 5 perkara...antara yg mama ingat ialah masa lapang sebelum sibuk, masa muda, sebelum tua...sebenarnya kita diingatkan ttg hal ini..manusia nikan selalu lupa...

Apa yang mama teringin sangat tu..he..he..teringin la nak menulis..meluahkan rasa mama..banyak sebenarnya nak cerita..nak cerita ttg pengalaman berada di Bait Al-Hikma...pengalaman naik motor..pengalaman anak2 yg macam terlepas dr kandang..maklumla dulu asyik duduk dlm umah je...tapi la ni bebas naik basikal, bebas keluar umah ..main pasir di luar..macam rasa kat umah tok kat kg..he..he..kemudian pengalaman Abg Fatih yg jumpa ketam di Bait AL-hikma..tu pengalaman yg mencemaskan..

Tak pa..mama stop dulu ye..mama dah dapat idea sikit..nanti kita sambung cerita ye...

p/s: he..he...mama mmg penat...penat sgt....he..he...agaknya kena banyak2 baca doa agar Allah kurniakan tubuh badan yg sihat....
hasyuni mat isa
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lg Maha Penyayang..

Perkataan yg sama cuma bezanya satu ada 1 a..iaitu PERASAN....yg satu satu ada 2 A..PERASAAN...tapi hanya bezanya satu atau 2 A..tetap membawa maksud yg amat berbeza...

PERASAN....
Mama mmg perasan bahawa hidup ini hanya sementara....tetapi perasaan mama hakikatnya amat lemah sekali....rasanya kalo semalam sambutan Rasullah..mama terfikir setakat mana mama sebagai umatnya mama rasa teruk sekali....keladang PERASAAN ini merasakan bahawa kita ngan Rasullah setakat mana tahap kecintaan kita padanya..Apa PERASAAN kita? kita sanggup hafal macam2 resepi...suka belajar atau PERASAAN kita suka ttg sesautu...kita asyik menyebutnya..tapi apakah tahap PERASAAN kita PERASAN kita terhadap rasul junjungan,,...he....he..he..jawab mama jawab...tu la...terkedu ye...bak dalam satu program agama dlm radio kalo PERASAAN kita cintakan sesuatu kita akan sentiasa menyebutnya....tu la mama pesan pada diri mama ni agar PERASAAn sayangnya kita pada Rasullah s.a.w...spy kita menyebutnya...

PERASAN n PERASAAn...perasan kkdg bgs, pasal apa ye...blh buat tindakan terkawal..kalo PErasaan bgs ka? Ntah....comfius juga kkdg...kena check balik hati..kesiannya..bak kata Ustaz "kalo Perasaan kita pada hati mati, payah tu...dalam maksudnya...

p/s: Manusia atau kita mama rasa perlu ada pERASAN dan PERASAAN....fikir
hasyuni mat isa
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

ASsalamualikum..
Cerita kanak-kanak yang ada kat umah ni, 3 bersaudara, kekadang ayat yang terkeluar kita tak jangka..betul la cakap kaunselor: Dalam diri manusia ni terdapat 3 fiil, pertama orang dewasa, kedua kanak-kanak dan ke-3 adalah remaja...

Cerita 1: Abang Fatih dan ayah dalam kereta, tetiba ayahnya dengar bunyi dari abang Fatih, lalu ayah pun tanyala: "Bang, bunyi apa tu?"..Abang Fatih pun jawab:"Bunyi hidung abang la, "
"Knp hidung abang bunyi? "tanya ayah lagi..."Dalam hidung abang ada burungla...".

Cerita 2 : Dalam kereta nak balik rumah...tetiba hujan lebat..Ayahnya pun cakap la..."Ish, ayah tak nampakla"..Tetiba ada suara kecik jawab:"Tu la ayah, speck mata ayah dah rosak la tu, ayah beli baru la speck mata ayah tu"....Bagusnya jawapan kakak zulaikha....

Cerita 3: Ni ayat-ayat dari adik Khadijah, walaupun baru nak bercakap...antara ayat kegemaran adik ialah pantang nampak kakak atau abangnya tak pakai baju, tahu tak khadijah akan cakap ap?..he..he..khadijah akan cakap:"eeee..malu...".......pandang nampak orang pakai seksi je, atau terdedah dia akan cakap macamtu...bayangkan ari tu kat bandar, dia ternampak orang pakai tak senonoh dia akan terkeluar cakap"eeee...malu.."

Banyak lagi ayat2 yang terkeluar dari kanak-kanak ni, bila mama dan ayah fikir balik anak-anak ni kkdg ayatnya mungkin sebagai satu pengajaran buat mama dan ayah...kkdg mama dan ayah bukan orang yang bagus...kkdg silap percaturan juga, tersedar juga ngan kata-kata anak-anak yang secara langsung membuat kami berfikir balik...bermuhasabah balik cara hidup kami..Ramai yang mengatakan bahawa anak2 adalah cermin drpd ibu bapa..banyak betulnya...

p/s:Kekadang terfikir .....anakku...anakku 3 orang sahaja..mesti buat yang terbaik...
hasyuni mat isa
Dengan Nama Allah Yg Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..

Assalammualaikum...

Cerita mama ttg 3 adik beradik yang ada kat umah ni...

Cerita 1: Abang Fatih anak mama yg palin sulong...teramat la kraetifnya ..banyak hasil ciptaannya..paling terbaru mama jumpa ciptaannya ialah satu gambar yg kali pertama tgk macam bas..nak tau kat mana hasil itu dijumpai..di sofa mama yg berwarna putih..huh..huh..bertuahnjya anak..mula2 tak perasaan..pastu minggu ni mama terperasaan akan lukisan tu..mama tanya tak da sapa pun yg mengaku sapa punya lukisan tu...mama biasa garang je bila tanya..pastu ayah guna psikologinya..ayahnya cakap.."cantiknya lukisan ni, sapa yg lukisan ni..macam bas je..pandainya ..sapa yang lukis ni?"ayahnya tanya..tetiba ada suara kecik jawab.."Abang la lukis, tu gang bas sekolah abang.." ...akhirnya dapat dikesan sapa punya hasil kerja d sofa mama tu..huh..huh...knp la abang ni, dah besar2 baru nak buat mural....aduh..

Cerita 2: Tentang lukisan juga..hairan betul anak2 mama dah besar2 baru nak tunjuk bakat..tapi salah tempat..selama ni tak da sapa teringin nak lukis mural kat kereta mama..tetiba je bila mama nak guna kereta tu, mama nampak 2 mural, satu depan tempat duduk , satu kat stereng..huh..huh..huh..bagusnya kanak2 ribena ni..bila ditanya menggunakan taktik yg sama, tetiba si kakak zulaikha yg cantik tu mengaku dia yg buat...

Cerita 3: Adik tak melukis, tetapi agaknya bercita-cita nak jadi tukang masak atau nak tolong mama masak pasal adik yg selalu teman mama masak..apa masakan yg adik masak? Cuba teka?...dengan segala tupware yg adik keluarkan adik menjadi ketua chef iaitu memasak bedak...habis sebotol bedak adik gunakan untuk memasak...

Itulah perihal cerita anak2 mama..bagus..tapi belum kena tempatnya...tetapi pernah dengar satu pensyarah ttg kanak2 ni...kalau anak2 kita diam , itu maksudnya ada masalah..

p/s: Bersabaq la mama no..kanak2 ni masih kanak2 ribena tetapi...mama rasa perlu juga tegas untuk displin depa ni...melentur buluh biar dr rebung...anak2 seperti kain putih, kita yg mencorakkannya...Bersabar dan bersabar untuk terus mendidik...Ameen..
hasyuni mat isa
Sekadar Renungan : 10 Kelebihan Ilmu BerBanding Harta
1. Ilmu lebih baik daripada harta kerana ilmu adalah pusaka nabi-nabi, manakala harta adalah pusaka Qarun dan Firaun.

2.Ilmu lebih baik daripada harta kerana ilmu memelihara kamu, tetapi kamu pula yang memelihara harta.

3.Ilmu lebih baik daripada harta kerana orang yang berilmu ramai taulannya dan sebaliknya orang yang berharta ramai seterunya.

4.Ilmu lebih baik daripada harta kerana ilmu apabila dinafkahkan akan bertambah, tetapi harta pula apabila dinafkahkan akan berkurangan.

5.Ilmu lebih baik daripada harta kerana orang yang berilmu diseru dengan nama yang mulia, manakala orang yang berharta diseru dengan nama bakhil.

6.Ilmu lebih baik daripada harta kerana ilmu tidak perlu dipelihara daripada pencuri, tetapi harta perlu dipelihara daripada pencuri.

7.Ilmu lebih baik daripada harta kerana orang yang berilmu akan diberi syafaat diakhirat nanti, manakala orang yang berharta akan dihisab hartanya.

8.Ilmu lebih baik daripada harta kerana ilmu tidak akan binasa, manakala harta pula akan binasa.

9.Ilmu lebih baik daripada harta kerana ilmu itu melembutkan hati dan harta pula mengeraskan hati.

10.Ilmu lebih baik daripada harta kerana yang berilmu mendakwa kehambaan dan yang berharta mendakwa ketuhanan.

hasyuni mat isa
dENGAN NAMA ALLAH YG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG

aSSalammualaikum...

Cerita 1: (walaupun bukan cerita sebenarnya) puas memikir apa pekara yang ingin ditulis....ilham tidak datang..agaknya tidak ada perkara yang menarik untuk dikongsi bersama...hendak menulis catatan ibnu battuta tidak ada semangat untuk membacanya...hendak menulis tentu sesuatu perkara yg menarik ttg anak2 tidak ada apa yg ingin dikongsi...
Itulah mmg sah dan benar bila sesuatu perkara itu Allah tak izinkan , maka kita takkan dapat..selalunya perkara ini terfikir semasa tengah drive...macamana Allah gerakkan keyakinan pada diri kita hendak bawa keta di tengah jalan raya...lps tu selalu terbayang..agaknya kalo Allah tak gerakkan kaki macamana nak tekan minyak n brake...payah tu memikirkannya..tapi Allah ini sifatnya Ar-Rahman n Ar-Rahim...
Macam2 diuji, kkdg kita leka ngan sifat mzmumah( yg tak bgs tu) sng je melekat pada diri...Yg bagus2 tu nak jadi amalan tu payah juga..nak istiqamah...he..he..apa yg penting kita cuba yg terbaik n selalu membaiki diri kita...

Cerita 2: Tetiba mama teringat nak kongsi sesautu....minggu ni mama cikgu yang bertugas untuk minggu ni..selalunya bila guru bertugas ni, kita diberi peluang untuk bercakap di perhimpunan rasmi ari Isnin...sebenarnya bukan diberi peluang tapi diwajibkan bercakap ..nak tak nak terpaksa la cakap sebab mama ketua...maka tiba la ari Isnin tu..pertama mama baca laporan guru bertugas minggu lepas..lps baca laporan tu mama pun bercakap menggunakan skrip mama.."Pelajar2 tolong diam, bukan senang awak nak dengar cikgu hasyuni cakap..rasa2nya hanya setahun sekali je saya cakap di depan..jadi tolong diam dan dengar apa yg saya cakap...ceritanya begini, pada satu ari , ada 2 beranak iaitu anak dan maknya pergi pesta ataupun fun fair..awak tahukan fun fair tu?"tanya mama pada anak2 sri istana...semasa berjalan2, tetiba anak tersebut teringin nak beli belon..bila sampai di tempat penjual belon tu, kanak2 ni pun tanya la pada pak cik yg jual belon tu..."Pak Cik..Belon warna apa yang akan naik tinggi,?".."ok..kalau awak apa warna belon yg awak rasa naik tinggi?" mama tanya pada anak2 sri istana..ada yg jawab hitam , ada yang jawab biru..mama cakap"tak pa.apa warna yg awak pilih adalah betul"...mama pun sambung cerita lagi..pak cik belon pun menjawab pertanyaan anak itu"Dik, warna tidak pengaruh tinggi atau rendahnya belon itu, tapi yg menyebabkan tinggi atau rendah belon itu ialah kandungan gas di dalam belon itu"...lalu mama pun buat la kesimpulan cepat2 pasal mama rasa mama cakap lama di depan perhimpunan tu..he..he..kalah pengetua la pula: Kesimpulannya mama cakap" sekarang yg menentukan kejayaan kamu adalah semangat yg kamu ada, latar belakang , kaum atau bangsa tidak langsung pengaruh..yg penting kamu mesti BERJIWA BESAR untuk mencapai kejayaan kamu sendiri"....dah abis cakap mama turun pentas..ada seorg member tegur.lamanya hang cakap...

p/s: TErsenyum...yuni bila bercakap tak ingat dunia...harap2 anak sri istana faham untuk diri sendiril....sorry la terover pula bila bercakap...
hasyuni mat isa
Dengan Nama Allah Yg Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..

Assalamualaikum ...

Kenangan terindah bila dah ada umah sendiri, kekadang bila cakap ngan suami mcm tak caya Allah bg rezeki sampai tahap ni..Alhamdulillah..Dulu masa kekawan cerita diaorang dah beli umah, mama rasa macam tak mampu je..dalam angan-angan tak pernah berangankan umah sendiri...sebabnya rasa mmg tak mampu....

BILIK KECIK DI TANJONG LOBANG:Cerita ttg umah ni byk pengalaman yg manis yg dikutip sepanjang kehidupan ni..cerita ini sekadar catatan hati yg melaluinya untuk diambil pengajaran kalau ada pengajaran, kalau tidak ada hanya cerita cerpen hidup mama je..he..he..
Rumah tangga pun distilah kan umah pasal masih ada perkataan umah..
Mama ngan suami berjumpa biarla diceritakan kemudian..kami bertunang 3 bulan sebelum mama diposting ke miri, kemudian 3 bulan lps itu kami pun diijabkabulkan..he..he..Alhamdulillah..Masa d Miri mama masih menyewa ngan kawan2 yg bujang , 2 bulan kemudian kami tinggal bersama..waktu sgl2nya indah maklumla baru kahwin,susah senang bersama2...Rumah yg kami sewa hanyalah bilik maid yg mana hanya ada 1 bilik air sahaja...knp tinggal di situ? Sebabnya 1.dkt ngan sekolah mama,p kerja hanya berjalan kaki sahaja,2.senang ayah nak naik bas g sek dia...
Kehidupan kami waktu simple, mudah...terkenangkan balik pengalaman di rantau org, biarla macam ni tak pa...kami start hidup dengan kosong, kosong maksudnya ksong segala2nya, kosong simpanan tak da pasal baru kerja, apa2 harta pun tak da, kenderaan pun tak da...tinggal berdua pun dalam bilik maid..tak pa ...p kerja pun jalan kaki n naik bas..andai kata pagi tu hujan, basah la keadaan diri g sekolah..suami kkdg ada parent yg tumpangkan..tapi masa tu hati tak pernah risau..agaknya ini nikmat yg Allah bagi...
Hampir 4 bulan juga tinggal di situ, cerita yg paling best bila nak cari umah sewa di satu kawasan perkampungan melayu islam (Luak)..Kami suami isteri p survey rumah untuk disewa , akhirnya dapat la satu rumah, tapi dengan tuan rumah tak sempat jumpa, pergi dgn keadaan berjalan kaki...masa tu tengah mengandung abg fatih..esoknya pergi lagi untuk bayar deposit umah, tapi apa yg bestnya..he..he..tetiba tuan rumah cakap umah tu dah dimasuk org lain..dah masuk pun..semalam janji boleh masuk..agaknya bila owner tgk kami hanya jalan kaki , dia berfikir mampu ka kami bayar duit sewa...he..he..tak pa bukan rezeki kami..

RUMAH BANGLO DI TANJONG LOBANG : Akhirnya, hujung tahun tu, yg dikatakan rezeki kami
kami dapat sewa sebuah banglo...dengan rm450 sebulan...(sebenarnya Tanjong Lobang ni satu kawasan umah orang kaya...serius cakap..rumahnya besar2 antara yg tinggal di situ jutawan malaysia yg bina air port miri, kuching n kk -Tim Pik Keng(tak pasti betul ka tak ejaannny)n George Shan( Tim Menteri Sarawak)-dalam kawasan tanjong ni ada la satu sekolah elit-KOlej Tun Datu Tuanku Haji Bujang-(disitu mama bekerja)..berbalik hal umah banglo tu..umah mmg besar, ..kenderaan yg pertama kami ada motor ..itu la kenderaan yg pertama hasil titik peluh kami berdua..tapi sebelum abg fatih lahir, kami beli juga kereta..kereta Atos yg comel..rezeki abg fatih...

RUMAH TERES D BUMIKO - kami terpaksa pindah dari umah banglo itu pasal faktor keselamatan..ayah akan buat kpli di sabah..mama tinggal ngan abg fatih d miri..rumah kawasan org kaya2 ni sunyi dr orang...jiran2 pun tak ramai..jadi kami pindah di kawasan perumahan lain..kat situ persekitaran lagi bgs psl ramai cikgu2 sek sewa di situ...kira2 tinggal di bumiko tu dr fatih umur 1tahun sampai khadijah lahir..akhirnya mama terpaksa balik semenanjung pasal ayah dah posting di klang..

RUMAH TERES D SRI DAMAK, ANDALAS - sekarang kami d sini, dalam proses untuk berpindah sekali lagi d TAMAN IRAM PERDANA, TELUK PANGLIMA GARANG..akhirnya Bait Al-Hikma wuhuhd..Alhamdulillah..

Tapi sepanjang kronologi ni..sepanjang hidup umah tangga..paling manis adalah sms sewa d bilik maid..kesabaran itu ada..hidup yg baru bermula dengan suami..tanpa apa2 kemudahan, tv tak da dsbgnya..tapi harung juga..nak pergi check-up abg fatih naik bas n berjalan kaki ngan suami,g solat terawih, malam2 jalan kaki ngan suami g surau d sekolah...pekan miri tu dah jalan kaki..tapi masa tu tak pernah merungut..apa pilihan yg ada? selalunya tidak ada pilihan selain "let go' sahaja...boleh lg sabar...
Tapi sekarang bila dah kenderaan sendiri..nak jalan kaki pun mcm tak sanggup...mama ni cepat lupa diri kot...sedangkan dulu ok je...
hasyuni mat isa
Idamanku n mimpiku tentang rumah....

"Did you know? The house of wisdom ( Bayt Al-hikma) was originally concerned with translanting and preserving Persian works. Later, during rhe reign of Caliph Al-Mamun, the house of wisdom took new function related to mathematics and astrology. THe focus also shifted from persian to greek science. During this , sholar of various religions from around the world flocked to the house of wisdom. It soon became an unrivalled centre for the study of humanities and for science, medicine, chemistry, zoology, geography, alchemy and astrology"..ambik dari note suami d phone suami....

Mama mmg kaki buku terutama novel ...kronology buku ini amat panjang...nak tau ceritanya...

Cerita 1:
Mama tak ingat sejak umur berapa mama boleh membaca...tapi yang pasti masa darjah satu d SKUA, utan aji ..mama dah pandai baca..Alhamdulillah...walaupun tok n tok wan hanya jaga sekolah n jual goreng pisang tepi jalan...cuba bayangkan pada umur mama 9 tahun mama dah habis khatam buku siri penyiasatan Nancy Drew, Harry Boy n seangkatannya....dapat baca buku semua ni pun sebab mama selalu ikut tok wan jaga sekolah...tok wan tidur dalam library sekolah yg dia jaga..jadi masa hujung minggu mama ikut tidur sekali dalam library..jadi apalagi...library sekolah itu ana yg punya..syoknya tak terkata...macam library umah kita lak..pimjam buku ini minggu ni, minggu depan tukar buku yg lain pula...tak kira la brp banyaknya blh pinjam..bestnya...
Masa umur 9 tahun , disebabkan semua buku cerita tu mama dah habis baca, mama baca la pula novel cinta..he..he..kkdg bila dah besar ni ..teruk la juga fikirnya perangai dulu, darjah 3 dah baca novel cinta..yg ingatnya keluaran Creative...pinjam dr library sekolah , dr perpustakaan bergerak la...bestnya dapat baca buku...

Cerita 2: Ni masa sekolah rendah lagi...suka p pesta buku kat perlis selalunya d perpustakaan awam...tok wan hanya penjual goreng pisang..jadi kalau p pesta buku pun hanya bawa RM10...tambang dah RM1..tinggal la rm9..harga buku rm 5 je yg blh beli..kkdg bila lihat buku yg berset2...rasa TERINGINNYA...tapi nak buat macamana duit tak cukup..sedih rasanya di hati..Teringat zaman sekolah menengah ada kekawan yg anak cikgu dapat beli buku cerita banyak2..asyik tumpang baca buku orang je...selalu terfikir bila blh ada buku berset2 macam ni..bila dah ada boleh buat library dalam umah...

Cerita 3: Sekarang Alhamdulillah Allah dah bagi byk nikmat..dulu bercita2 nak ada library sendiri kat umah..Bestnya kalau ada..Berharap hiasan umah adalah buku..bila suami cerita ttg Bait Al-Hikma ni..terasa macam nak bagi nama umah kami macam tu..mudahan fungsinya seperti itu...walaupuntaj sehebat Bait Al-hikma tetapi mama berharap ada juga berkatNya...

p/s:Hati berbunga riang bila dapat nikmat ini..nikmat bila membaca buku..he..he..rasanya macam tak lengkap..tetapi suami selalu perli banyaknya kitab mama....kitab apa..novel yg byk.....he..he...malu la diri sendiri...
hasyuni mat isa

KHADIJAH TENGAH MASAK APA TU???

SYOKNYA MAIN AYEQ.....



MAMA....





ABG FATIH....BESTNYA MAIN...



KAKAK ZULAIKHA MAIN MASAK2




AYAH PUN TUMPANG SEKAKI


SIBUKNYA MAMA NGAN KANAK2 RIBENA SLPS X-PLORACES



pANDANGAN DI WAKTU SUBUH
hasyuni mat isa
Dengan Nama Allah Yg Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

Salam...

"Very Good" atau dalam bahasa melayunya adalah BAGUS blh juga disinonimkan dgn PANDAI, CERDIK DAN seangkatan dengannya...

CErita 1:Tahun lepas masa mama kena observed ngan pk1 mama nak nak bocor 1 cerita , mama ni bukan pandai mengajaq pun..tahu tak berapa markah yang mama dapat ..sikit je 75% je..terukkan....selalunya org dapat 85% dan ke atas..bila tgk ulasan yg diberi rupa2nya sms mengajaq tu mama kurang hargai budak...mama tak cakap BAGUS kamu, PANDAI kamu bg jawapan...maksudnya mama tak bg peneguhan atau PUJIan sms mengajaq..itu kelemahan yg amat ketara...mama teringat lagi masa zaman belajaq dulu pekara yg paling best adalah bila cikgu puji kita ni bagus, kembangnya rasa...best je...lagi satu bila cikgu ingat nama kita..best betul..maksudnya bila cikgu ingat nama kita , kita anggap cikgu tu hargai kita...Bila dah kena macam tu, kenalah buat perubahan dalam p&p...spy budak lebih semangat lagi....setelah dipraktikkan budak dah ada perkembangan yg positif..Alhamdulillah...dari yg tak bawa buku , ada buku...dr yg tak pernah buat keja, buat keja...tapi tak pastilah la pula sam ada sebab dah form 5 ka..atau mmg insaf atau terasa kembang sms dipuji...macam2 pilihan..walaupun apa2 kesannya , kita yg tua bangka ni pun kkdg rasa SYOK juga bila dipuji, walaupun kita tak harapkan PUJIAn ttp hanya sebagai penyejuk hati atau semanggat untuk terus jadi YG LBH BAIK....

CERITA 2: Rutin waktu malam di umah adalah jadi ustazah kejap,.....ajaq kanak2 ribena bbaca muqaddam...rupa2nya bila kita cakap VERY GOOD ABANG....dia lebih cepat tangkap dan lebih cepat menguasai....bila kita tak cakap..mama cakapla abang very good boy...dan dia harapkan ucapan pun...walhal ucapan je, bukannya hadiah...patut la org cakap akhlak atau percakapan kita tu penting dr material yg kita ada...mama tak perlu bagi hadiah mama hanya puji je..semua jalan..he..he...bak kata satu buku tu dah ingat sapa pengarangnya...tapi buku mengenai kemahiran berkomunikasi la...dalam buku tu menceritakan satu senario di post office, pekerja post-office tu dah masam mukanya..kita customer tetiba cakap..baju you cantik la...mesti dia tersenyum sms bg service kat kita..itu salah satu skill komunikasi...

Cerita 3: Ni cerita anak2 di sri istana...salah satu langkah untuk mengatasi masalah lambat ke sekolah ialah menulis karangan di tapak perhimpunan..yg paling bestnya ari pertama dibuat denda itu ramai yg datang lewat 30 orang...hari kedua dah reduce sebanyak 15 org...pikir pelik..rupa2nya sanggup datang awal dr datng lewat ....lebih baik jangan buat karangan so datang awal....maksudnya denda yg kebaikkan...lawak juga anak2 didik ku...ini idea yg bagus...HEBAT CIKGU2 SRI ISTANA NI...SYABAS....

P/S:kATA2 melambangkan AKHLaK kita...PUJIAN UBAT MENENANGKAN HATI..TAPI AWAS JGN SAMPAI RIAK DI HATI...