hasyuni mat isa
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

Assalamualaikum wrt...

Berkebun merupakan hobi baru mama..best juga nanti mama upload gambar kebun mama di tanah sekangkang kera...he..he.. antara tanaman yang mama tanam ialah jagung..mama dapat benih jagung ni dari sepupu mama..dipos dari sungai petani....dia siap tulis cara nak menanam jagung...jadi mama kongsi la catatan sepupu mama kat sini


Tajuk : Cara menanam jagung...

Proses Kerja.
1. Buat batas jagung:
#Cangkul kawasan untuk tanam jagung dan buang rumput yang tak sepatutnya.
#bubuh jagung organik ( tahi lembu / ayam ) cangkul sekali ngan tanah.
#Biar selama seminggu.
#Buat batas jagung kurang 1 kaki 1/2 setiap lubang jauhnya.
#Setiap lubang bubuh 2 biji jagung ( jarak setiap lubang adalah 1 1/2 kaki . ( selalunya orang rendam dulu, bagi sepupu mama tak payah pasal bazir masa )
**pesanannya : hang kena jaga semut suka makan biji jagung.
-Lubang jagung jangan terlalu dalam ( sebab jagung tak tumbuh kalau lubang dalam sangat. jadi dalam lubang 1/2 inci sahaja.
#Siram hari-hari.

2. PEMBAJAAN :
#Kalau hang dah ada tahi lembu tak yah guna baja kimia, cuma waktu dia tumbuh buah hangpa kena bubuh baja buah.
# Bagi aku, bila pokok jagung tinggi 1 kaki, aku akan bubuh baja NPK 15:15:15 , walaupun aku ada baja organik.
#Baja buah aku bubuh bila tunas buah naik.
Catatan : Baja NPK 15:15:15 -boleh cari kat kedai racun @ baja.
# 1 pokok jagung bubuh 3 sudu besar ( setiap baja )
# Bubuh keliling pokok , korek sikit , jangan bubuh terlalu dekat ngan akar jagung takut pokok mati.
#Pokok jagung kena siram hari-hari.baja kena bubuh sebab takut nanti jagung jadi "gigi tok wan "

MENUNAI HASIL :
#JAGUNG TEMPOH MATANG 70 HARI.
#Kalau aku , aku akan kutip bila janggut jagung jadi warna koko dan janggut jagung tengok macam nak luruh, tinggal jarang.
#Kalau nak buat benih taruh 1 pokok , biar sampai pokok tu mati, baru ambik jagung.jemur tempat yang kering dan tak kena air.
#Benih jagung tahan 8 bulan sahaja dari mula hangpa petik.

Pesanan dari sepupu mama Musif : kalau ada kemusykilan call aku...

p/s : Jagung oh jagung..mama dah tanam..tunggu bulan 3 ni je nak kutip hasil....Alhamdulillah berbudi pada tanah...
0 Responses

Post a Comment