hasyuni mat isa



Ini adalah hasil antara kek lapis sarawak tang diberi nama Ibu BErgaya...pelik-pelik namanya...sedap....berperasa horlick dan sekaya...mengambil masa lama juga...
Membuat kek merupakan kemahiran yang aku dapat sepanjang 5 tahun di Miri Sarawak..

Cerita 1 : Masa belajar kek ini , belajar dengan kak Dayang sifu kek aku..bawala semua bahan p umah k.Dayang belajar buat kek..Fatih pun belajar sama..sebabnya Fatih dah menampar doh kek yg mamanya buat..sampai d sekolah k.Dayang gelar kek lapis yg mamanya buat/molah adalah kek Lapis Tamparan Fatih...Sambil-sambil tu bertukar resepi ngan sifu kamik yg lain,,,K.Siti Rodiah n Kak Juleha..ni semua sifu kek lapis yg rajin bagi kamik resepi n motivasi untuk buat kek..Antara resepi tu kek ibu bergaya, kek songket berunei dan kek pandang-pandang jeling.makasih kakak tersayang jasamu di kenang hingga mati..ini ilmu yg bagus..sampai kamik boleh dapat income dari buat kek lapis ni...

Cerits 2 : Kek ini merupakan satu ilmu yg tak boleh dijual beli..ada caranya ada tekniknya..prosesnya memerlukan kesabaran kerana memerlukan masa yg lama dan menuntutkan teknik yg betul..ada lapisan yg terhasil dr picitan botol dan ada yg terhasil dr sudu..maksudnya perlukan kesabaran yg tinggi...tapi hasilnya cantik dan lumayan juga pendapatannya..Maksudnya di sini anologinya mudah sahaja...kalau sesuatu perkara itu kita buat dengan penuh kesabaran dan ketelitian kita akan dapat menikmati hasilnya...kekadang aku terfikir bolehkah aku membentuk cahayahati aku yg bertiga dengan sebaik mungkin...sebenarnya aku betul2 takut..mampukah kami suami isteri membentuk diri anak2 aku yg sebersih kain putih untuk menjadi pejuang Islam...kami berdua sebenarnya memerlukan ilmu dan kekuatan untuk membentuk anak2 kami..mungkinkah proses itu terlalu rumit seperti aku membuat kek lapis sarawak...Ya Allah andai diri ini mampu membuat kek lapis sarawak beri lah hambaMu ini kekuatan untuk melahirkan generasi pelapis yg hebat...Amin..

Cerita 3 : Sekolah aku berdekatan dgn Kolej Islam...setiap hari aku lalu depan KISAS dan ternampak anak2 KISAS jalan hendak ke sekolah..aku sentiasa berdoa agar 3 permatahati kami dapat belajar di situ...Amin...
Labels: | edit post
0 Responses

Post a Comment