hasyuni mat isa
disebuah hutan belantara, ada seekor ibu singa yang mati setelah melahirkan anaknya. Anak singa itu sangat lemah kerana hilang tempat perlindungannya..Tidak lama kemudian sekawan kambing datang melintasi tempat itu..Bayi singa ini mengerak-gerakkan tubuhnya yg lemah, Mama kambing melihat keadaan baby singa tu merasa kesian melihat keadaan baby singa tu..Jadi terbitla nalurinya untuk merawat dan melindungi baby singa tu..
Si mama kambing lalu menghampiri baby singa dan membelai dengan penuh kasih sayang ...sehingga baby singa tu merasakan itu mamanya..Lalu baby singa tu terus mengikut kemana saja mama kambing tu pergi..sehingga menjadi keluarga ngan sekawan kambing itu
Hari berganti hari, bulan berganti bulan, maka anak singa itu semakin membesar dalam asuhan mama kambing itu, dan hidup dlm suasana kekambingan...kambing menyusu, singa pun menyusu, makan , minum dan bermain bersama-sama ngan anak kambing..Tingkah lakunya sebiji macam kambing la..bukan macam singa...Bahkan baby singa tersebut yg dah jadi singa dewasa mengeluarkan bunyi macam kambing..bek..bek...bukan mengaum macam singa..
Singa tadi merasakan dirinya kambing, bukan singa...Ia sama sekali tidak mengangap dirinya seekor singa..
Suatu hari, terjadi pergaduhan..seekor serigala buas masuk memburu kambing tersebut..semua kambing-kambing jadi panik..semua kambing ketakutan...yg bestnya singa tersebut pun sama-sama lari ketakutan...Mama kambing pun minta pertolongan pada singa itu berlawan ngan serigala tersebut..mama kambing pun berkata"Kamu, singa , cepat tolong takutkan serigala tu...keluarkan auman kamu yg kuat agar serigala tersebut takut..dan lari"kata mama kambing pada singa tersebut..
Malangnya , anak singa yg telah ditarbiyah dengan kekambingan ikut berlari ketakutan dan bestnya ia berselindung belakang mama kambing ...Singa tersebut berteriak sekuat hatinya....apa yg keluar? Bukan gauman singa tapi bekan kambing...bek..bek...bek...Sama je ngan kambing yg lain..Anak singa tersebut tidak bisa membuat apa2 ketika salah seekor saudara susuanya diterkam dan dibawa lari oleh serigala itu...
Mama kambing sangat sedih...kerana anaknya telah menjadi habuan serigala..Ia menatap kepada anak singa itu dengan perasaan marah..." Seharusnya kamu dapat menyelamatkan saudara kamu , dan sepatutnya kamu dapat berlawan dan menghalau serigala tersebut..."
Anak singa itu hanya tertunduk dan tidak faham dengan maksud perkataan mama kambing itu...Ia sendiri merasa takut ngan serigala, maskan ia dapat berlawan ngan serigala tersebut...Ia merasa sangat sedih kerana tidak berbuat apa2 untuk menyelamatkan keadaan..
Hari berikutnya, serigala datang menganas lagi....Kembali memburu kambing untuk santapannya..Kali ini, mama kambing sebagai habuan...mama kambing telah ditangkap dan dicengkam oleh serigala tersebut.Semua kambing tidak berani menolong mama kambing.Anak singa tidak sampai hati melihat mama kambing tersebut mati kerana ia telah menganggap sebagai mamanya...Dengan nekad ia terkam dan menyondol serigala...serigala amat terkejut dihadapannya ada seekor singa..
Serigala jd amat takut...Habisnya kali ni..Ia pasrah , ia merasakan ari ni mautnya akan sampai...
DEngan kemarahan luar biasa , anak singa itu berteriak keras...."EMbiiiiiiiiiiiiik!!!! Lalu ia mundur kebelakang dan ambil tajak untuk menyeruduk lg...
Melihat tingkah laku anak singa itu, serigala yg ganas dan licik itu langsung tahu bahawa yg berada di depannya adalah anak singa yg mentalnya adalah kambing...Tidak ada bezanya dengan kambing...
Tidak semena-mena ketakutannya hilang...Ia menggeram marah dan siap menerkam kambing bertubuh singa itu...atau singa bermental kambing!
Sementara, anak singa itu menerjang dan menyurudukkan kepalanya layaknya seekor kambing, sang serigala telap siap ngan kekuda-kudanya...DEngan sedikit kekuatan sahaja, serigala itu dapat merobek wajah anak singa itu dengan cakarannya..

Anak singa itu tersembam dan mengaduh, seperti kambing mengaduh.Sementara itu, kambing2 yg menyaksikan peristiwa itu merasa cemas..Mama kambing hairan, knp singa yg kuat itu kalah ngan serigala..Bukankah Singa Raja Hutan?
Tanpa rasa belas kasihan sikit pun, serigala itu terus menyerang anak singa tersebut...Sehingga hampir nyawa-nyawa ikan anak singa itu..Saat genting itu,Mama kambing yg tidak sampai hati melihat keadaan anak singa itu, terus menerajang serigala tersebut dengan sekuat hati sehingga terpelanting jauh serigala itu...
Dan tiba-tiba, muncul seekor singa dewasa dengan auman yg dasyat!...Semua kambing ketakutan dan merapat..anak singa pun turut merapat sama..Sementara itu, serigala lari lintang pukang...Saat singa dewasa menerkam ke sekawan kambing itu, ia terkejut!terkejut kerana di tengah-tengah sekawan kambing itu, terdapat seekor anak singa!
Beberapa ekor anak kambing lari, yg lain pun lari...dengan anak singa tersebut pun lari....Singa itu tertegun...Ia hairan knp anak singa itu ikut lari mengikut kambing? Ia mengejar anak singa itu, dan berkata" Hai kamu jangan lari!Kamu anak singa, bukan kambing!Aku tak kan memakan kamu..."
Namun anak singa itu terus berlari dan berlari, singa dewasa itu terus kejar ia ..ia tidak jadi mengejar sekawan kambing itu...Tetapi mengejar anak singa itu..Akhirnya anak singa itu tertangkap, Anak singa itu ketakutan..
"Jangan bunuh aku, "...."Kau anak singa, bukan anak kambing..Aku tidak bunuh anak singa!"
Dengan meronta-ronta anak singa itu berteriak" Tidak aku anak kambing! Tolong lpskan aku!.."suaranya bukan auman , tp bek..bek..seperti kambing...
Sang singa dewasa hairan...Bagaimana mungkin anak singa bersuara kambing, dan bermentalkan kambing...Denngan geram, ia menyeret anak singa itu ke sungai..ia harus menunjukkan siapa sebenarnya anak singa itu...Samapai anak sungai yg jernih airnya, ia meminta anak singa melihat bayang2nya sendiri dan bandingkan dengan singa dewasa...
Setelah melihat bayang2nya , anak singa terkejut..."Ohhh..rupa dan bentuk ku sama dengan kamu..sama ngan kamu...singa..si raja Hutan!"
"Ya ..kerana kamu anak singa, bukan anak kambing!"
" Ya, aku seekor singa si Raja Hutan...bukan kambing"
" Ya..kamu adalah singa..Seluruh isi hutan takut dgn kamu..Mari aku ajarkan bagaimana hendak menjadi raja hutan..."
singa dewasa lalu menangkat kepalanya dgn penuh wibawa, dan mengaum dengan kuatnya...Anak singa itu lalu meniru dan mengaum dengan kuat ..mengentarkan seisi hutan..kebetulan serigala ganas itu terdengar dan berlari dengan kelam kabutnya..

Anak singa dengan kuatnya berteriak" Akulah adalah seekor singa! Raja Hutan yg gagah perkasa..."
Singa dewasa tersenyum bangga mendengarnya...
Habisla ceritanya:

Moralnya: Mama terfikir...rupanya mama selama ini hebat dalamISLAM itu sendiri...ISLAM dah hebat..mama yg Malas untuk memperbaiki diri sendiri, malas berfikir malas segalanya..
"YA-ALLAH JANGANLAN NKAU JAUH AKU DR NIKMATMU DAN PANDANGAN MU...AKU MERINDUI MU.."
Labels: | edit post
2 Responses
  1. Ronie Muller Says:

    nice story..banyak lagi pengajaran dari cerita ni..antara yang terdetik dalam hati aku:
    - kalau kita nak anak kita menjadi seorang pahlawan, maka kita kenalah mengajarnya untuk menjadi menjadi pahlawan


  2. Bukan setakat ajaq anak jd pahlawan, mak dan ayah juga mesti jd pahlawan...
    Aku ni kena berubah untuk anak aku jd pahlawan..he..he..
    ni dari buku cerita KEtika Cinta Bertasbih..sedap ronie cerita dia..


Post a Comment